TikTok nevezetű alkalmazás fellendítette a könyvpiacot?
A TikTok alapvetően nem a könyvek reklámozásához megfelelő alkalmazás. Itt leginkább vicces, táncos, divattal kapcsolatos videókkal találkozhatunk, más szóval könnyed szórakozás a fiatalok számára. Gondoljuk jogosan, hogy emellett nem fér meg a valódi és értékes szórakoztatás, amit a könyvek adnak. Pedig de!
A TikTok tagadhatatlanul influáló hatással rendelkezik, ami valóban óriási befolyással bír a tinikre. A tizenéves és húszas nők által készített tartalmak uralják a platformot, ekképpen a #BookTok hashtag alatt futó videók is rendkívül népszerűek. Ezekben a klipekben könyveket ajánlanak egymásnak a felhasználók, sőt még rögzítik is az olvasásuk időtartamát, vagy éppenséggel nyíltan zokognak a kamerába egy érzelmileg húzósabb befejezés után. Igen, sokan sírnak nyilvánosan és elmesélik személyes történeteiket, úgy tűnik ezen a közösségi média felületen szabadnak érezhetik magukat. De kanyarodjunk vissza a könyvekhez.
Ezekkel az ajánlós videókkal valóban el lehet adni a könyveket. A Barnes & Noble kiadó igazgatója szerint több tízezer könyv kel el egy hónapban egy-egy ilyen rövid tartalomnak köszönhetően.
Az elmúlt időszakban például a Madeline Miller Akhilleusz dala című könyvének eladása pörgött fel a leginkább. A 2012-es alkotásból hirtelen tízezer példányt adtak el hetente, ezt az ugrásszerű érdeklődést a kiadó sem értette először. Később azonban megfejtették, hogy egy BookTok videó miatt történhetett, amelyet közel 150 ezren néztek meg a TikTokon.
Egyes könyvkiadóknak pedig több se kellett: megkerestek jó pár felhasználót, akikkel üzletet kötöttek. A Random House Children's Books jelenleg száz felhasználóval dolgozik együtt. A kiadók általában ingyen könyveket küldenek a TikTok könyvmoly influencereinek, sőt még fizetnek is azért, hogy egy-egy új könyvük felbukkanjon a videókban.