zab
Az egészségügyi szakértők a zabot leginkább reggelire ajánlják – pedig annyi mindent lehet kezdeni egy doboz zabpehellyel.


Melegen is fogyaszthatod, áztathatod egy éjszakán át, süthetsz belőle szeleteket vagy muffinokat, de akár gofris tésztába is keverheted. Ha ilyen sokoldalú, miért is ajánlják az egészségügyi szakértők a zabpelyhet mégis a reggeli étkezéshez? Hogyan hat hosszú távon az egészségedre? Az EatingWell cikkéne segítségével utánajártunk, mit mond a tudomány a zabpehely rendszeres fogyasztásáról.

​Hosszabb ideig érzed magad jóllakottnak

A zab nagyszerű rostforrás. Mivel a rostok lassítják az emésztést, hosszabb ideig nem fogod magad éhesnek érezni. A rostban gazdag ételek fogyasztása segít elkerülni a vércukorszint kiugrásait és csökkenését, miközben csökkenti az éhségérzetet. Az amerikai Élelmiszeradati Központ, a USDA FoodData Central szerint 1 csésze főtt zabpehely 4 gramm rostot tartalmaz, ami az ajánlott napi érték 16%-a.

​Könnyebb dolgod lesz a fürdőszobában

A zab az oldható rostok egy speciális típusát, a béta-glükánt tartalmazza, ami gélszerű állagot képez a bélben, és segít mozgásban tartani a dolgokat az emésztőrendszerben

- mondja Maggie Michalczyk, dietetikus és táplálkozási tanácsadó.

Ráadásul, ha a zabpelyhet oldhatatlan rostforrásokkal párosítod − például hámozatlan szeletelt almával, dióval vagy szederrel −, még inkább segít mozgásban tartani a dolgokat az emésztőrendszeredben, és később megkönnyíti a dolgokat a mosdóban.

​Csökken a szívbetegség kockázata

zab magvakkal keverve tejben

Fotó: Daria Nepriakhina / unsplash

Ha a reggelt egy tál zabbal kezded, az jótékony hatással lehet a szíved egészségére. Rosttartalma miatt segíthet csökkenteni a „rossz" LDL-koleszterinszintet, stabilizálhatja a vércukorszintet és még a magas vérnyomást is csökkentheti − mindezek jelentősen minimalizálják a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

A zabpehely prebiotikus élelmiszer, ami táplálja a bélrendszeredben lévő jó baktériumokat. Az egészséges bélbaktériumok fenntartása jótékonyan hat a szervezeted immunrendszerére, javítja a hangulatodat és az emésztésedet, és segít kivédeni a betegségeket. A Journal of Nutrition című szakfolyóiratban 2021-ben megjelent szisztematikus áttekintés összefüggést talált a zabfogyasztás és a bélrendszerben található jótékony baktériumcsoportok növekedése között.

​Könnyebb a súlykezelés

A kutatások szerint ez a népszerű reggeli még a fogyást és a súlykontrollra irányuló erőfeszítéseket is támogatja. A Foods című szaklapban megjelent 2021-es áttekintés szerint a zabban található béta-glükán pozitív hatással van a hiperglikémiára, a vérzsírszint csökkentésére és a testsúly csökkentésére.

A zabpehely rosttartalma laktató és telítő hatású, ami segíthet abban, hogy kevesebb kalóriát fogyasszunk a nap folyamán, és kézben tartsuk a testsúlyunkat

− mondja Michalczyk.

A figyelmetekbe ajánljuk