egészséges étel
Ha csökkenteni akarjuk a koleszterinszintünket, bölcs dolog lehet mérsékelni a fehér és a vörös húsok fogyasztását.

Mítosz az a feltételezés, hogy a fehér hús, például a csirke, egészségesebb, mint a vörös hús, például a sertés-, marha- vagy bárányhús. Mint kiderült, valójában a fehér húsú baromfi ugyanolyan rossz hatással van a vér koleszterinszintjére, mint a vörös hús – olvasható a különböző tanulmányokat röviden szemléző PsyBlog oldalán.

A nagy mennyiségű vörös hús vagy fehér hús fogyasztása növeli a "„rossz" koleszterinként ismert alacsony sűrűségű lipoproteinek (LDL) mennyiségét – állapította meg egy 2019-ben publikált tanulmány..

A kutatók 3 táplálékfehérjét vizsgáltak: a vörös húsokat, a fehér húsokkal és a nem húsfehérje eredetű élelmiszereket.

Az eredmények azt mutatták, hogy a fehér szárnyasok, valamint a vörös húsok megemelték a vér koleszterinszintjét a nem húsos fehérjeforrásokhoz képest.

Amikor a vizsgálatot terveztük, arra számítottunk, hogy a vörös húsok kedvezőtlenebbül hatnak a vér koleszterinszintjére, mint a fehér húsok, de meglepődtünk, hogy végül nem ez volt a helyzet – a koleszterinszintre gyakorolt hatásuk azonos, ha a telített zsírsavak szintje azonos

– mondta Dr. Ronald Krauss, a tanulmány vezető szerzője

A kutatók azt is észrevették, hogy a vér koleszterinszintjének emelkedését nem befolyásolta, hogy az étrend magas-e a telített zsírokban. Az LDL különböző méretű részecskéket tartalmaz, a nagy mennyiségű telített zsír pedig növelheti a nagy LDL-részecskék koncentrációját.

A PsyBlog kiemeli: az utóbbi években a vörös húsok fogyasztása és a szívbetegségek növekedése közötti kapcsolat miatt a baromfi fogyasztását javasolták a szakemberek, mint egészségesebb alternatíva. Dr. Krauss szerint azonban eddig nem készült olyan átfogó tanulmány, amely összehasonlította volna a vörös hús, a fehér hús és a nem húsból készült fehérjék vérkoleszterinre gyakorolt hatását.

Ha valaki ténylegesen csökkenteni akarja a koleszterinszintjét, annak a kutatók a nem húsból származó fehérjéket, például a tejtermékeket, a hüvelyeseket és a zöldségeket ajánlják. Érdemes hozzátenni, hogy a tanulmány nem terjedt ki a halakra és a feldolgozott húsokra, például a kolbászra vagy a szalonnára.


A figyelmetekbe ajánljuk