egészségtelen ételek
Egészségügyi problémák, magas a koleszterinszint, súlygyarapodás a rendszeres edzés ellenére? Ezeket az érteleket érdemes lesz elkerülnöd.

A reggeli étkezéstől az esti rágcsálnivalókig érdemes átgondolni, melyek azok az ételek, amik csak hátráltatják a diétát, ráadásul még egészségügyi problémákat is okoznak. A Vince szedte össze a mashed cikke alapján, hogy melyik ételeket érdemes elkerülni.

Transz-zsírsavakat tartalmazó élelmiszerek

Unsplash/Gilly

A transzzsírt tartalmazó ételeknek hamar felfutott a népszerűsége, mivel a telített zsírok felelősek a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásáért.

De mint kiderült, ez sem jó választás: több kutatás szerint a transz-zsírsavak is kifejezetten károsan hatnak az egészségünkre.

Egy 2019-es tanulmány szerint a transzzsírok fogyasztása szintén megnöveli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Az European Journal of Clinical Nutrition tanulmánya szerint a transz-zsírsavak magas bevitele hozzájárul a szívkoszorúér- és a cukorbetegség kialakulásához.

Ilyen ételek például a gyorsételek (sült krumpli) és a nassolnivalók (chips, keksz).

Cukorral édesített és mesterségesen édesített italok

Unsplash/Cody Engel

A cukros italok nagymértékű fogyasztása az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás kockázatával jár együtt. Ráadásul cukorral édesített italok növelik a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás kockázatát.

Feldolgozott húsok

Shutterstock

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a feldolgozott húsok az 1. csoportba tartozó rákkeltő anyagok. A Public Library of Science (PloS) One folyóirat szerint a feldolgozott húsok, például a virslik és a szalonna fogyasztásával megnő a vastagbélrák kockázata.

Alkoholos italok

Unsplash/Kobby Mendez

Egy 2018-as tanulmány szerint a heti 100 grammnál (egy üveg erős, 14%-os bor) nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát és csökkenti a várható élettartamot. A Harvard School of Public Health kutatói szerint pedig az ennél kevesebb ital is alvászavart okoz és megnövelheti a szívbetegségek és a rák kockázatát.

Olajban sült ételek

Unsplash/ Wine Dharma

Jobb alternatívák után nézni, ha rendszeresen fogyasztunk olajban sült ételeket. Egy 2020-as tanulmány szerint ugyanis az olajban sült ételek egy úgynevezett akrilamid nevű rákkeltő hatású vegyületet tartalmaznak.

Kukoricaszirupot tartalmazó élelmiszerek

Shutterstock

Egy 2015-ös tanulmányban megállapították, a fruktóztartalmú kukoricaszirup rossz hatással van az idegrendszerre. Ezenfelül a The Journal of Nutrition 2009-es tanulmányában azt is leírták, hogy a kukoricaszirup hozzájárul a köszvény és a vesekő kialakulásához.

Mesterséges színezéket tartalmazó élelmiszerek

Unsplash/Brecht Deboosere

Egy amerikai tanulmány szerint a 3 éves gyermekek hiperaktív viselkedése jelentősen csökken, ha az ételfestékeket tartalmazó ételeket eltávolítják az étrendjükből. Egy 2017-es másik tanulmány pedig kimutatta, hogy ezek az élelmiszerek rákkeltő hatásúak is.


A figyelmetekbe ajánljuk