Az EB és a fenntarthatóság
185,9 millió eurót (nagyjából 66 milliárd forintot) különít el idén az Európai Bizottság (EB) az uniós agrár-élelmiszeripari termékeket népszerűsítésének támogatására az államközösségben és azon kívül. A 2022-es program pedig olyan kampányoknak kedvez,
amelyek összhangban vannak az európai zöld megállapodás céljaival, és támogatják „a termelőtől a fogyasztóig” stratégia, az európai rákellenes terv, az uniós ökológiai cselekvési terv, valamint az „End the Cage Age” elnevezésű európai polgári kezdeményezésről szóló közlemény célkitűzéseinek megvalósítását. A kampányok kiemelik az uniós agrár-élelmiszeripari termékek magas biztonsági szintjét valamint az uniós minőségrendszerek révén kitüntetett termékek sokszínűségét és hagyományos jellegét”
– idézi a Haszon az Európai Bizottság honlapját. Az EB szerint az uniós agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítésére irányuló társfinanszírozásnak elsősorban a zöldség- és gyümölcstermesztésre kell irányulnia. Ezen kívül a promóciós politika a fenntarthatóbb mezőgazdasági ágazatra való átállás fő eszköze lehet.
Mit szólunk ehhez mi?
Teljességgel elfogadhatatlan, és veszélyes precedenst teremtene a jövőre nézve, ha az Európai Bizottság betiltaná a magyar gasztronómiai örökség részét képező olyan mezőgazdasági termékek, mint a borok és vörös húsok fogyasztásának népszerűsítését
– áll Feldman Zsoltnak, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkárának a véleménye az ügy kapcsán a kormány.hu-n. A portál szerint, mivel az Unió elvárja, hogy a benyújtott promóciós pályázatok hozzájáruljanak az európai termelés és a fogyasztás fenntarthatóságához, néhány ágazat (mint például a hús és a bor) eleshetnek a fogyasztásuk népszerűsítésére nyújtott támogatásoktól.
Nem vitatjuk, hogy a mezőgazdaságnak is hozzá kell járulnia a klímaváltozás elleni küzdelemhez, és azzal is egyetértünk, hogy a felelőtlen alkoholfogyasztás egészségügyi következményeire fel kell hívni a figyelmet, azonban az Európai Bizottság ezzel a javaslattal túllőtt a célon, és rendkívül veszélyes precedenst teremthet. Azzal, hogy kizárunk bizonyos termékeket a promóciós programból, azt kockáztatjuk, hogy a fogyasztók az EU-n kívüli országokból behozott, silányabb minőségű termékeket fogják választani
− idézi a Haszon Feldman Zsoltot. A tájékoztatás mindemellett arról is említést tesz, hogy több tagállam (köztük Lengyelország és Magyarország) a témában „jobb belátásra” kívánja bírni a napokban az Európai Bizottságot.