A filmnyelvnek hosszú éve akadnak olyan berögzött sémái, amelyektől nem szívesen szabadulnak meg az alkotók. Utálják egymást? Szerelmesek lesznek! Szeretkeznek? A gyilkos biztos elkapja őket! A főhős hatástalanítja a bombát? Nyugalom, megmenekültünk!
Szerelmesek találkozása
Természetesen a filmekben minden túlzó, minden extrább és semmi sem hétköznapi. Ezért általában két ember egymásra találása is sokkal körülményesebb, mint a való életben. Először általában utálják egymást, ha pedig nincs bajuk egymással akkor feltehetőleg egy olyan szituációban találkoznak, ami mindenképpen bonyodalommal teli. Ez mit jelent? Például menekülés, autósüldözés közben, vagy esetleg munkába rohanva (természetesen kávéval a kézben, amit jól a másikra lehet önteni). Ilyenkor pedig senki sem mérges senkire, hiszen a szemek találkoznak, a kémia elkezdődik és mit sem érdekli a szerelmeseket, hogy éppen a legújabb ingünket kínálták meg egy kis cappuccinóval.
Törpilla-elv
Gondolj csak a Hupikék törpikékre, a Bosszúállókra vagy esetleg A galaxis őrzőire! Mi közös bennük? Törd a fejed! Ó! Megvan? A nők szerepe. Igen, a Törpilla-elv az a gyakorlat a filmes világban és nagyrészt a médiában is, hogy csupán egyetlen egy nőt szerepeltetnek az egyébként kizárólag férfiakból álló társaságban.
Ezt a kifejezést még 1991-ben alkotta meg Katha Pollitt amerikai írónő, aki azt kifogásolta, hogy a filmek és tévéműsorok között sok az olyan csoport, amelyben egyetlen nő szerepel.
Az a bizonyos bevásárló zacskó
Megszámolhatatlan azon filmek száma, ahol ezeket a bevásárló zacskókat megcsodálhatjuk. Egy óriási bagett, és általában valamiféle zöldség kandikál ki belőlük. De miért használják? Ez leginkább a karakterek árnyalására szolgál. Érezzük, hogy ők is húsvér emberek, akik bizony maguk mennek el bevásárolni.
Illetve ennek a zacskótípusnak alig, vagy egyáltalán nincs hangja. A rendezők épp ezért ezeket részesítik előnyben, mivel a gyűrődés zavarhatja a színészek hangjának és egyéb hangoknak a rögzítését.
Szex és a horror
A szexelő fiatalok meghalnak, de az általában szűz, esetlen lány, az úgynevezett final girl túléli. Miért? Azért, mert a horrortörténetek sok esetben, – pláne a tini slasher kategóriában – modern kori erkölcsi allegóriák. A szexelő, drogozó és általában véve „rossz gyerekek" baltát kapnak, míg az erkölcsileg egyenes és erényes srácok megmenekülnek.
A nők és a szőr
A posztapokaliptikus környezetben játszódó filmekben a nők valahogy még mindig borotvált hónaljjal és lábbal, tökéletesen szedett szemöldökkel, tiszta bőrrel és olykor sminkkel rendelkeznek. Ez nem szorul további magyarázatra...
Miért eszik minden laza srác almát?
Az almát evő gonosztevők, menő csávók egy olyan trükk, amely különböző műfajú filmekben egyaránt jelen van. Az almaevés feszült helyzetekben kiváló módja az arrogancia és az önbizalom ábrázolásának – mert ha van valami, ami miatt ezeknek a karaktereknek nem kell aggódniuk, az az önbizalomhiány. De ők általában semmi miatt nem aggódnak, hiszen tudják, két helyes út van. Az amit ők követnek, és az amin őket követik.
Vonzóvá válás furcsa retorikája
Hollywood ezt már régen elrontotta, és furcsa, hogy erre igencsak későn jöttek rá. Az esetlen csúnyácska lány a filmekben szinte mindig göndör hajú és szemüveges. (Merészebb esetekben fogszabályzója is van.) És csak attól lesz csinos, ha kivasalják a haját és kontaktlencsét visel. Ennyi lenne az egész? Na, ne álltassuk magunkat.