Blaha Lujza tér

Időről időre előbukkan egy izgalmas, 1700-as évekbeli térkép a Blaha Lujza térről, rajta egy tóval. Ez mai szemmel szinte már teljesen elképzelhetetlennek tűnik, pedig a tó valóban létezett.


A mai Nagykörút helyén egykor a Duna-meder húzódott, de az 1700-as években még az is felmerült, hogy a körút helyett egy körcsatornát építsenek. Valószínűleg azt is csak kevesen tudják, hogy egykoron tó, sőt tavak voltak a Blaha környékén.

300 évvel ezelőtt a pesti Nagykörút helyén lévő csatornánál a Duna egy hajókkal is járható ága húzódott. A többek között esővíz-elvezetésre, illetve öntözővíz-forrásként is használt Rákos-ágat 1761 és '64 között a városrendezők teljesen feltöltötték, ám annak nyomai a mai napig nem tűntek el.

r\u00e9gi t\u00e9rk\u00e9p Buda \u00e9s Pesth

Wikimedia

Menion Alphons nevű vállalkozó azt találta ki, hogy négy év alatt összesen tizenkét hidat épít az akkori csatornára. Pest azonban végül mégsem vált Velencévé, a Nagykörút pedig csak a századfordulóra nyerte el mai képét.

A Blaha Lujza téren lévő meder nem követte pontosan a mai körút vonalát, nagyjából a mai Szent István parknál ágazott be és ért véget. A környéken a középkorban még rév működött, de ezen az 1761-es térképen már látszik, hogy ott is, és a mai Nyugati környékénél is híd van a meder felett.

Urbanista

Később úgy vélték a medret biztosabb lezárni. Ám ahogy a térképen is látszik, akkoriban a mai Kiskörúton kívül mindenütt majorságok terültek el. Ezeknek pedig vízre volt szüksége. Adta magát a Rákos-patak, amelyet többé-kevésbé az egykori Duna-mederbe vezettek - persze innentől kezdve már nem széles folyóágról csak egy patakról beszélünk. Ez lett a Rákos-árok.

Az 1810-es évekre a valaha volt tó helye teljesen megszűnt a Blahán, az akkori térképeken már nem látható. A cikkhez az urbanista blogbejegyzését és a 24.hu cikkét használtuk fel.

A figyelmetekbe ajánljuk