Így már nem manipulhatják a jövőben eladási számaikat a zenészek

Így már nem manipulhatják a jövőben eladási számaikat a zenészek

Bár évtizedek óta bevett gyakorlatnak számit, az utóbbi években egyre nagyobb problémává váltak a koncertjegyek mellé ingyen adott lemezek, amivel az előadók az első heti lemezeladásaik számait manipulálták jobb listapozíció reményében.


Mivel az eladások többet nyomnak a latba a végső elszámolásnál, mint a streamingszámok, bevett gyakorlat volt hozzácsapni a merchandise termékekhez és koncertjegyekhez egy letöltési kódot, amivel a vásárló ingyen letölthette az adott lemezt. Ezek ugyanis eladott lemeznek minősültek, hisz technikailag fizettek érte a vásárlók.

Ezt januárban a Billboard azzal próbálta orvosolni, hogy új szabályt hozott, ami szerint csak akkor számítanak ezek eladásnak, ha a koncertjegy vagy merchandise termék olcsóbb lemez nélkül, mint lemezzel, továbbá külön is megvásárolható mindkettő. Szóval valamennyit a lemezért is fizetnie kell a vásárlónak, nem csak a termékért, amihez kapta ajándékba.

Emellett azt is bevezették, hogy az előadók csak a saját weboldalukon árulhatnak ehhez hasonló csomagokat, hogy elkerüljék az olyan eseteket, mint DJ Khaledé, aki egy energiaital céggel társulva adott letöltőkódokat a megvásárolt italokhoz, vagy ott van Jay-Z esete is, amikor megvásárolt telefonok révén jutgattak hozzá a vevők ingyen a lemezéhez.

Nehezebb lesz bűvészkedni a lemezeladási számokkal

Most a Billboard beismerte weboldalán, hogy nem váltak be a terveik, úgyhogy új szabályokkal egészítik ki ezeket a módosításokat. Többé nem lehet csomagban árulni lemezt, csak ha külön elemként kerül a virtuális kosárba a két termék, és ha a kettő együtt olcsóbb, akkor ezt úgy is reklámozzák, mint csomagkedvezményt.

Emellett, ha valaki online rendel egy bakelitet vagy CD-t, és kap mellé online verziót is, csak akkor számít bele a számokba az eladás, ha megérkezett a rendelt termék is mellé. Vagyis többé nem lehet azzal csalni, hogy valaki a hetekkel vagy hónapokkal később forgalomba kerülő fizikai kiadásokhoz hozzácsapja az ingyen online verziót is, hogy minden előrendeléssel növelje első heti eladási számait.

Azt még nem tudni, hogy az új szabályok mikor lépnek majd hivatalosan is életbe, de ha nem válnak be, sejthetően újabb, szigorúbb szabályozások követik majd őket a jövőben. A Billboard látszólag hadat üzent az első heti eladásszámokkal bűvészkedőknek.

Forrás: Pitchfork

A figyelmetekbe ajánljuk