Death Railway, Thaiföld​
Fotó: Shutterstock

Imádják a turisták a thailföldi „halálvasutat"

Az elmúlt években egyre népszerűbbek a több napot felölelő vonatos utazások. Korábban már több útvonalról is írtunk, ilyen például a világ leghosszabb hegységét átszelő luxusvonat vagy az Alpok hegyvonulatain áthaladó járat. Most egy olyan vonatútról számolunk be, amely a katasztrófaturizmus kedvelői számára kötelező látnivaló. Már nevéből adódóan is gondolhatjuk, hogy a „halálvasút“ semmi jót nem sejtet.


A legtöbben Thaiföldet a gyönyörű, homokos tengerpartjai miatt, változatos gasztronómiai kínálata és a lenyűgöző tájai miatt látogatják, ám vannak, akiket egy bizonyos nevezetesség érdekel, mégpedig a halálvasút. A vonaton való utazás ugyan nem jár különösebb veszélyekkel, a név valójában a megépülésének borzalmas körülményeire utal.

Így jött létre a mai Burma-Thaiföld Railway 

A halálvasút története egészen a második világháborúig nyúlik vissza. A japán hadsereg 1942-ben súlyos vereséget szenvedett az Amerikai Egyesült Államok seregeivel szemben, amely komoly következményekkel járt: jelentősen csökkent az ország haditengerészetének behatása, vagyis jó néhány utánpótlási útvonaluk, köztük a Burmába (Mianmarba) vezetők is szinte teljesen védtelenül maradt. Alternatív megoldásként egy 415 kilométeres vasútvonalat terveztek Thaiföld és Dél-Burma között. A baj csak az volt, hogy a kiválasztott szakasz nagy részét sűrű dzsungel borította, ahogy az áthaladás érdekében 600 hidat, több száz viaduktot, töltést és vájatot kellett felépíteni.

A terv végrehajtásához nem kis munkaerőre volt szükség, így a japánok a 60 ezer brit, holland és ausztrál származású szövetségi foglyok mellett nagyjából 200 ezer maláj férfit, nőt és gyereket fogtak munkára jobb esetben némi pénzért cserébe, rosszabb esetben kényszerítéssel.

Death Railway, Thaif\u00f6ld

Fotó: Shutterstock

Miután megkezdődtek a munkálatok, ahelyett, hogy a 260 ezer fő az egyik végállomástól a másik irányába haladt volna, a japánok a teljes vonal mentén közel 100 munkatábort alakítottak ki, így mindenki egyszerre dolgozott a szakaszokon. Így mindössze 12 hónap alatt elkészült a vasútvonal. A körülmények azonban rettenetesek voltak, a legnagyobb problémát pedig az jelentette, hogy a dzsungelben lévő, távoli táborokba csak nagyon nehezen lehetett eljuttatni az olyan alapvető dolgokat, mint az élelmiszer, gyógyszer és a megfelelő munkafelszerelés.

A rossz munkakörülmények következtében az egy évig tartó munkálatok során számos haláleset történt. A Drive szerint a hadifoglyok negyede, míg a maláj kényszermunkások csaknem fele vesztette életét elsősorban éhezés, túldolgozás miatt. Az építkezések ideje alatt pedig olyan betegségek kezdtek terjedni, mint a kolera, a malária, a vérhas vagy a trópusi húsevő fekélyek.

A halálvasút a mai napig őrzi az ott dolgozó elhunytak emlékét, így a katasztrófaturisták megtekinthetik a Háborús Temetőt, vagy a mai nevén Khwae Yai folyó (magyarul: nagy áldozat) fölé emelt River Kwai hidat, melyen egykor kétezernél is többen dolgoztak. A Burma-Thaiföld Railway történetét David Lean, 7 Oscar-díjjal jutalmazott Híd a Kwai folyón című filmje is feldolgozza, ami Pierre Boulle 1952-es, azonos nevet viselő könyvén alapszik.

A figyelmetekbe ajánljuk