Az úgynevezett „utazási káosz” mindenütt jelen van, és a járvány utáni szabadságok visszatérése azt jelenti, hogy a járattörlések és késések szinte minden nap a címlapokra kerülnek, mivel utasok ezrei küzdenek azért, hogy eljussanak az úti céljukhoz.
Bár a járatok túlnyomó többsége menetrendszerűen közlekedik, nem valószínűtlen, hogy némi fennakadással – vagy akár járattörlésekkel – kell szembenézned, ha a következő néhány hónapban tervezel utazni valahova.
Nicky Kelvin, a The Points Guy UK vezetőjének ezek a legfontosabb tippjei arra vonatkozóan, hogy mi a teendő, ha a bekövetkezik a legrosszabb forgatókönyv, és mit kell tudni a kártérítésről, amelyre jogosult lehetsz.
Mi történik, ha törlik a járatomat?
Ha a légitársaság, amellyel repülsz, az Egyesült Királyságban vagy az EU-ban székel, vagy ha egy brit vagy uniós repülőtérről repülsz, két fő megoldás létezik, amelyre jogosult vagy: a légitársaságnak vagy találnia kell egy új, átirányított járatot, vagy teljes visszatérítést kell nyújtania. Ha a visszatérítést választod, a légitársaságnak hét napon belül kell fizetnie. Ha úgy döntesz, hogy új, átirányított járatot választasz, kérheted a következő szabad járatot, vagy átütemezheted az utazásodat egy későbbi, neked megfelelő időpontra
– magyarázza Nicky.
Ha már a repülőtéren vagy, amikor a járatot törölték, lehet, hogy van valaki, akivel tudsz beszélni a lehetőségeidről. Ha nem, fontos, hogy minél hamarabb felvedd a kapcsolatot a légitársasággal.
Kell-e a légitársaságomnak új járatot találnia nekem, ha az eredeti járatomat törölték?
Ha törölték a járatodat, a légitársaságnak találnia kell neked egy új járatot, ha ezt a lehetőséget választod. Azt is kérheted, hogy a légitársaság egy rivális szolgáltató járatát adja meg neked, így nem kell ugyanazzal a céggel utaznod. A légitársaság kötelessége, hogy olyan új járatot találjon neked, amely hasonló időpontban érkezik, mint az eredetileg lefoglalt járat
– folytatja Kelvin.
Jogosult vagyok-e kártérítésre, ha késik a gépem?
Még ha a járatodat nem is törölték, előfordulhat, hogy utazás közben késést tapasztalsz, és ez azt jelentheti, hogy jogosult vagy némi kártérítésre a légitársaságtól.
Kelvin szerint a légitársaságok különböző mértékű kártérítést kínálnak attól függően, hogy mennyi időt késik a járat. Ha két óránál többet késik egy rövid távú járat, a légitársaságok utalványokat adnak, amelyeket a repülőtéren használhatsz fel. Ha egy éjszakát késel, akkor szállást kell adniuk neked.
Ha több mint három órás késéssel érkezel meg a célállomásra – hacsak nem rendkívüli körülmények, például rossz időjárás vagy biztonsági problémák miatt –, akkor jogosult vagy a kártérítésre.
Forrás: Condé Nast Traveller