Nemsokára a hazai belföldi forgalomba is bevezetik az akár 160 km/h-val száguldó vonatokat. A MÁV START Zrt. mesélt arról, milyen fejlesztések várhatóak náluk.
A vasútnak fontos szerepe van a közlekedés környezetkímélőbbé tételében, ehhez azonban az utazási idő, a pontosság, járatsűrűség és kényelem terén versenyképesnek kell lennie a személyautókkal szemben. Mindezt a sebesség emelésével és a járműállomány megújításával érhetik el – tájékoztat a növekedés.hu.
Ez is érdekelhet: Pöfögés helyett száguldás: az 5 leggyorsabb vonat a világon
Szerencsére sok újítás történt a hazai vonalakon is az elmúlt években, de továbbra is számos szakaszon panaszkodnak az utasok a hosszú menetidőre, késésekre. A körülbelül 8 ezer kilométernyi hazai vasúti pályából jelenleg 2803 kilométer villamosított, és jelentős részükön 100, vagy 120 km/h az engedélyezett legmagasabb sebesség.
Jelenleg a Budapest-Hegyeshalom fővonal Tata és Hegyeshalom közötti szakaszain engedélyezett a 160 km/h sebesség, ami az arra közlekedő InterCity és nemzetközi vonatok esetében teszi lehetővé Budapest és Bécs között a gyors közlekedést.
A további fejlesztések következtében a Budapest-Győr közötti menetidő is csökken.
Más vonalakon is lehet majd 160 km/h-val közlekedni, ilyen lesz az alábbi pár:
- Püspökladány és Debrecen
- Százhalombatta és Pusztaszabolcs
- Aszód és Hatvan
Ha tovább olvasnál: Japánban szándékosan lassítják a nosztalgiavonatokat
Fotó: Shutterstock
További két további szakaszon is emelik a határt: Kelenföld és Százhalombatta között 120 km/-ra, Szeged-Rókus és a Hódmezővásárhelyi Népkert között pedig 100 km/h-ra.
A pályán elérhető sebesség megemelése az ETCS vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezését követően lesz lehetséges, ez az alábbi vonalakon van folyamatban:
- Ferencváros – Székesfehérvár,
- Boba – Bajánsenye
- Ferencváros – Monor – Szajol – Gyoma – Békéscsaba,
- Békéscsaba – Lőkösháza,
- Szajol – Püspökladány – Debrecen,
- Aszód – Hatvan,
- Kelenföld – Százhalombatta – Pusztaszabolcs,
- Kelenföld – Hegyeshalom.
Az emelt sebességhez természetesen a járművek esetében is meg kell teremteni a feltételeket. A szolgáltatás versenyképességének javítása érdekében tervez új járműveket is vásárolni a MÁV, illetve a jelenlegi járműállomány felújítását is elvégzik. Az új KISS és Flirt motorvonatok, illetve IC+ kocsik, valamint a felújított BZ motorkocsik nagyon népszerűek az utasok körében.
Az eddigi számok is azt mutatják, hogy a fejlesztések valóban jelentős utasszámnövekedést hoznak, reális opcióvá téve a vasutat az autóval és a busszal szemben.