A japánok megszállottjai a gyorsvasutaknak − de ugyanúgy odavannak azokért is, amelyek nem olyan gyorsak, sőt.
A tokiói Shinjuku pályaudvaron, a világ legforgalmasabb állomásán a tisztviselőkről ismert, hogy írásos bocsánatkérést adnak ki, és a kalauzok térdre borulnak vezeklésképpen, ha a járatok késve vagy akár korábban indulnak. A járművezetőket is megbüntették már a menetrenddel való késésért.
A Shirakami Resort vonat azonban − amely a Gonō vonalon kúszik végig Akita prefektúrán keresztül az északi Honshu Tōhoku régióban – kifejezetten lassú, átlagosan mindössze 10 km/órás sebességgel halad. Az üzemeltető JR-East (East Japan Railway Company) „örömvonatnak" nevezi a szolgáltatást.
Ez is érdekelhet: 6 szürreális japán szolgáltatás, ami itthon elképzelhetetlen
A sebesség mellett a vonat más okokból is szokatlan. Az egyetlen vonat, amely közvetlenül a japán tengerpart mentén közlekedik, a nosztalgia egy különleges fajtájával foglalkozik. Az állomásokon egy felhúzható játék hangjára emlékeztető xilofon csilingel. A rózsaszínű kanapékat tatami szőnyeggé is át lehetett alakítani, hogy az utasok keresztbe tett lábbal ülhessenek az ablak mellett.
Japánban az emberek lassú utazásra vágynak. Az élet túl gyorsan halad, és a vonatozásnak segítenie kell egy különleges, időtlen élményt nyújtani
− mondta Naoki Ootomo, a JR-East vonatmenedzsere.
Ha tovább olvasnál: 6+1 hasznos tudnivaló, mielőtt nekiindulsz Japánnak
Fotó: Shutterstock
Sok japán lázasan rajong a vonatozásért. De bár az ország leghíresebb közlekedési eszköze, a technikailag zseniális shinkansen, vagyis a golyóvonat a leghatékonyabb módja az utazásnak, az ország vasútfanatikusai számára már nem elég kielégítő: a shinkansenen nem lehet nosztalgiázni.
De vannak más vonatkülönlegességek is Japánban: a Sagano Romantic Train, egy retrofit gőzmozdony, amely a Kiotót körülvevő hegyeken vág át; a Tsugaru Tetsudo „Kályhavonat", egy szezonális téli expressz, ahol minden fülkében van egy cserépkályha, amelyen a fedélzeten árult szárított tintahalat főzik; a Kyushu Aru Ressha desszertvonat; a Koshino Shu*Kura, egy prémium szaké-kóstoló járat; és a Seibu Railway, amely öregdiák-partikat és középiskolai osztálytalálkozókat szervez.
A vonatok többek között azért váltak ilyen népszerűvé, mert a japán utazási trendek az anyagiakról az immateriálisakra helyezik a hangsúlyt. A japán városnéző vonatok több mint egyszerű szórakoztató vonatok; nagy hangsúlyt fektetnek a regionális revitalizációra, és azzal a céllal jöttek létre, hogy az emberek megtapasztalhassák az egyes régiók sajátosságait és a helyiek vendégszeretetét
− mondja Sakurako Aoki, a Japan East Railway Company vezető menedzsere.
Forrás: BBC