A Gibraltári-szoros az űrből

45 évvel azután, hogy először merült fel az ötlet, végre megvalósulhat a Spanyolország és Marokkó közötti tengeri alagút terve. A két kontinenst összekötő vasútvonal valószínűleg a 2030-as labdarúgó-világbajnokság idejére épül meg, amelynek Marokkó, Spanyolország és Portugália közösen ad majd otthont, írja a Euronews.


A Marokkó és Spanyolország között húzódó alagút tervéről először 1979-ben esett szó, de azóta mindig meghiúsult a kivitelezés. A spanyol külügyminiszter most viszont bejelentette: készen állnak véghez vinni a projektet.

A két országot csupán a 15 kilométeres Gibraltári-szoros választja el egymástól, ennek ellenére a közlekedés nem annyira egyszerű. Bár Tarifából egy egyórás hajóúttal is át lehet jutni a marokkói Tangerbe, az északabbra élők jellemzően Madridból repülnek ugyanide – a két ország lakói viszont már régóta hiányolnak egy fenntarthatóbb lehetőséget.

B-opcióként sokaknál az autózás is felmerül, de Madrid és Tanger között a kompozás miatt összesen kilenc órás az út. Ha viszont végre megépül a Gibraltári-szoros alatti alagút, a két ország között új vonatjárat indulhat.

Ez a tervek szerint Madridtól egészen a Tangertől 300 kilométerre délre fekvő Casablancáig közlekedne, a teljes út pedig csupán öt és fél órát venne igénybe – és sokkal fenntarthatóbb lenne mind a repülőnél, mind az autónál.

Márciusban a spanyol külügyminiszter, Oscar Puente a marokkói fővárosba, Rabatba látogatott, hogy a terv megvalósulásáról tárgyaljon. Akkor azt nyilatkozta: „a lehető leghamarabb” kitűzik majd az alagút megépítéséről szóló találkozó időpontját.

A Gibralt\u00e1ri-szoros, a t\u00faloldalon Marokk\u00f3 partjai

A Gibraltári-szoros, a túloldalon Marokkó partjai

Fotó: Shutterstock

A mostani fejlemények előzménye, hogy 2023 februárjában Puente elődje, Raquel Sanchez újra elindította a negyven éve tervezett, de elakadt projektről szóló tárgyalásokat. Sanchez szerint

ez egy stratégiai projekt Spanyolország és Marokkó, valamint Európa és Afrika számára.

Ha a projekt megvalósul, az alagút 27,6 km hosszú lenne. A tervezés ennyire korai szakaszában még nincs szó fix költségvetésről, de minden becslés szerint egy több milliárd eurós beruházásról van szó.

Bár egyelőre még nincsenek hivatalos tervek, a legtöbb szakértő úgy számol, hogy az alagút megépítése maximum öt évet venne igénybe. Ez azt jelenti, hogy a 2030-as futball-világbajnokság alatt – amelyet Spanyolország, Marokkó és Portugália közösen szervez – már szállíthatná első utasait a két országot és két kontinenst is összekötő vonatjárat.

A figyelmetekbe ajánljuk