white airplane flying in the sky during daytime

Mit tehetünk, ha törlik a járatunkat? Elmondja a szakértő!

Az átfoglalástól kezdve a visszatérítésen át a legjobb repülési időpontig íme néhány profi tipp.


A rendkívül nagy utasigény, a légitársaságok létszámhiánya és a szokásos nyári időjárásbeli problémák miatt a járatok késnek vagy törlésre kerülnek. És bár a váratlan menetrendi változások miatt a repülés nehézségekbe ütközik, ez nem szabad, hogy teljesen eltántorítson az utazástól. Az átfoglalástól a remélhetőleg visszatérítéshez való hozzájutásig Scott Keyes utazási szakértő, a Scott's Cheap Flights alapítója megosztotta tippjeit és meglátásait a Travel + Leisure-szal a légi utazás ezen hektikus időszakában való eligazodáshoz. Hogyan tudhatof meg, hogy késik-e vagy törölték-e a járatod? A légitársaságoknak e-mailben, sms-ben vagy applikációs értesítéssel kellene értesíteniük a késésekről és járattörlésekről - ha megadtad az elérhetőséged -, de a technikai problémák kommunikációs malőrökhöz vezethetnek. Mindig ellenőrizd a járatod státuszát a légitársaság weboldalán a járat indulását megelőző 24 órában.

Ha a repülőtéren vagy, a legfrissebb információkért nézd meg az indulási táblát. Harmadik féltől származó webhelyeket vagy alkalmazásokat is használhatsz a járat törlésének vagy késésének nyomon követésére, mint például a Flighty vagy a FlightAware. Mi a teendő, ha törölték a járatod? Először is ne ess pánikba - a légitársaság valószínűleg automatikusan átfoglal a következő szabad járatra. Van azonban rá esély, hogy ez nem történik meg, vagy ha mégis, az új járat nem biztos, hogy megfelel a te menetrendednek. Ha otthon vagy, amikor megkapod az értesítést, hogy törölték a járatod, látogass el a weboldalra, hogy megnézd, a légitársaság adott-e átfoglalási lehetőséget. Ha nem, akkor hívd fel a légitársaságot, vagy küldj sms-t. Igen, a várakozási idő hosszú lehet, de az ügyfélszolgálati ügyintézővel való beszélgetés biztosítja a legnagyobb rugalmasságot az átfoglalással kapcsolatban.

Ha a repülőtéren kaptad a hírt a törölt járatról, menj a légitársaság ügyfélszolgálatára - sajnos ott valószínűleg több tucat, ha nem több száz ember áll sorban. Állj be a sorba, és vedd elő a telefonod! Nem csak a kapuügynökök tudnak segíteni az újbóli elhelyezésben - a telefonos ügynökök is. Ne tegyél mindent egy lapra feltéve, lehet, hogy előbb jutsz el egy ügynökhöz telefonon, minthogy a reptéri sor elejére érnél. És ne feledkezzen meg a feladott poggyászról sem - ha egy törölt járatra feladtad a poggyászod, akkor beszélj a légitársaság képviselőjével arról, hogyan veheted át a csomagod. Hogyan foglalhatja át járatát az ember? Az átfoglalás három fő lehetősége: személyesen a repülőtéri ügyfélszolgálaton, telefonon vagy sms-ben.

Egyes légitársaságok esetleg a közösségi médián keresztül is tudnak ügyfélszolgálati segítséget nyújtani. Ne feled, hogy a válaszadási idők kivételesen hosszúak lehetnek, ezért próbálj meg minden lehetséges módon kapcsolatba lépni! A legegyszerűbb módja annak, hogy gyorsan kapcsolatba lépjünk egy légitársasággal, ha felhívjuk a nemzetközi telefonvonalaikat. Bár a légitársaságok mindig a saját járatukra akarják átfoglalni az utasokat, van rá esély, hogy egy másik légitársaságra is átfoglalják az utasokat. Enyhítő körülmények között a légitársaságok átfoglalják az embert egy másik légitársaságra. Ez nem gyakori, de bizonyos esetekben - például, ha ez a nap utolsó járata, és egyébként a csatlakozó városban kellene éjszakáznia - a légitársaságok ezt egy olyan légitársasággal teszik meg, amellyel interline megállapodásuk van.

Hogyan kaphatsz visszatérítést, utazási jóváírást vagy egyéb kártérítést? Ha egy légitársaság törli vagy jelentősen megváltoztatja a járatát, teljes pénzvisszatérítésre vagy jogosult. Nem számít, hogy nem visszatérítendő jegyről van szó. Nem számít, hogy az ok rossz időjárás vagy világjárvány volt. Jogod van a készpénz-visszatérítésre, ha nem kívánsz tovább utazni, nem kell repülőjegy-hitelt vagy utazási utalványt elfogadnod. A menetrend jelentős változása minden légitársaságnál mást jelent - olvasd el az apró betűs részt, hogy megtudd, a légitársaságod esetében mi minősül annak. És ez csak a járat indulása előtt bekövetkező menetrendi változásokra vonatkozik, a szokásos késésekre, például az időjárás vagy egy késve érkező repülőgép miatt bekövetkező késésekre nem. Európában sok késés vagy járattörlés esetén a járat megtartása mellett akár 600 euróig terjedő kártérítésre is jogosult vagy.

Hogyan kerülhetjük el a jövőben a törölt járatokat? Nincs biztos módja ennek, de egy módon növelheti az ember annak esélyét, hogy járata időben induljon. Minél korábban indul a járat, annál jobbak az esélyeid. Ez azért van, mert reggel általában jobb az időjárás, és azért is, mert a gép általában már a repülőtéren van. Ha idén nyáron és ősszel repülni fogsz, lehetőség szerint válassz nonstop járatokat. Egy késő csatlakozó járat azzal a kockázattal jár, hogy lekéssük a csatlakozást, és bizonyos esetekben másnapig kell várnunk a végső célállomásra tartó járatra. És ami talán a legfontosabb: ne adj fel poggyászt! Ha törlik a járatot, vagy lekésed a csatlakozást, könnyebben kaphatsz újbóli elhelyezést, ha a légitársaságnak nem kell a feladott poggyászt is megkeresnie és elszállítania az új járatra.


A figyelmetekbe ajánljuk