15 ezer éves vírust találtak a tibeti olvadó gleccserekben

Veszélyes lehet ránk nézve?

Ősi lények bújnak elő az olvadó permafrost hűtőkamrájából, szinte úgy, mint valami horrorfilmből. A hihetetlenül megőrzött, kihalt megafaunától, mint a gyapjas orrszarvú, az óriási farkasok 40 ezer éves maradványaiig és a több mint 750 ezer éves baktériumokig.

Az évszázados moha képes volt újra életre kelni a laboratórium melegében. Ahogyan, hihetetlen módon, a 42 ezer éves apró kerekesférgek is. A Föld régmúltjából származó organizmusok ehhez hasonló lenyűgöző pillantásai az ősi ökoszisztémák történetét tárják fel, beleértve a környezet részleteit, amelyben léteztek.

Az olvadás azonban aggodalmakat is keltett azzal kapcsolatban, hogy az ősi vírusok visszatérnek.

Az olvadás nemcsak az ősi, archivált mikrobák és vírusok elvesztéséhez vezet, hanem a jövőben ki is szabadítja őket a környezetbe

– magyarázta a tanulmány szerzője, Zhi-Ping Zhong, az Ohiói Állami Egyetem mikrobiológusa.

A metagenomikai technikáknak és a jégmagminták sterilizálására szolgáló új módszereknek köszönhetően a kutatók jobban megérthetik, hogy pontosan mi rejlik a hidegben. A tanulmányban a kutatócsoportnak sikerült azonosítania a Tibeti-fennsík Guliya-jégsapkájából származó több tucat egyedi, 15 ezer éves vírus archívumát, és betekintést nyernie azok működésébe.

Ezek a gleccserek fokozatosan alakultak ki, és a porral és gázokkal együtt sok-sok vírus is lerakódott a jégben

– mondta Zhong.

A most újonnan felfedezett 33 vírusból 28-at még soha nem láttak korábban.

Ezek olyan vírusok, amelyek extrém környezetben is boldogultak volna.

– mondta Matthew Sullivan, az Ohio Állami Egyetem mikrobiológusa.

Genetikai szekvenciáikat egy ismert vírusokból származó adatbázissal összehasonlítva a csapat azt találta, hogy mindkét jégmag-mintában a leggyakrabban előforduló vírusok, baktériumokat képesek megfertőzni.

Nagyon keveset tudunk ezekről a vírusokról és mikrobákról. Hogyan reagálnak az éghajlatváltozásra ? Mi történik, ha a jégkorszakból egy olyan meleg időszakba lépünk, mint amilyenben most vagyunk?

– magyarázta Lonnie Thompson Földkutató, aki megjegyezte, még mindig sok fontos kérdés maradt megválaszolatlanul. Illetve nem tudni, hogy az emberre nézve veszélyesek lehetnek-e.

(ScienceAlert)