unatkozó lány egy kávézóban

Egy kutatás megfejtette, mitől gondolhatnak minket unalmasnak

Bár valószínűleg a legtöbben mindent megtesznek azért, hogy érdekesek legyenek, az unalmas emberek látszólag mindenhol jelen vannak – még akkor is, ha nem tudják magukról, hogy unalmasak.

Egy új tanulmány azt vizsgálta, hogy mitől tűnnek az emberek unalmasnak, és ez hogyan befolyásolja az unalmas emberekkel kapcsolatos megítélésünket. Ennek érdekében a kutatók öt különböző tanulmányban több mint 500 embert kértek meg arra, hogy rangsorolják a sztereotipikusan unalmas tulajdonságokat, hobbikat és munkákat.

A résztvevők az adatelemzést, a könyvelést, az adózást/biztosítást, a takarítást és a banki tevékenységet sorolták az öt legunalmasabb munka közé, míg a legunalmasabb hobbiknak az alvást, a vallást, a tévénézést, az állatok megfigyelését és a matekozást nevezték.

Amikor egy sztereotipikus unalmas ember jellemzőit kellet leírniuk az emberek olyan tulajdonságokat jelöltek meg, mint az érdektelenség, a humorérzék hiánya, vagy a sok panaszkodás.

A következő már kicsit érdekesebb és tanulságosabb volt. Amikor a résztvevőknek a kutatók az első vizsgálatban az „unalmas tulajdonságokat" írták le képzeletbeli emberek segítségével (beleértve olyan jelzőket, mint a „tanulatlan" vagy „monoton hangja van"), az unalmasságot a résztvevők kompetencia hiányával párosították, és szociálisan kerülték volna ezeket az unalmas embereket.

Még rosszabb, hogy az utolsó vizsgálatban, amikor megkérdezték, hogy mennyi anyagi kompenzációra lenne szükségük azért, hogy egy klasszikus „sztereotip unalmas" emberrel időt töltsenek, a résztvevők jelentős pénzösszegeket jelöltek meg – szemben a kevésbé unalmas emberekhez képest.

A ScienceAlert kihangsúlyozza: ez egy viszonylag kis létszámú tanulmány, és a résztvevők többsége az Egyesült Államokban élt, így valószínű, hogy világszerte más-más munkaköröket, hobbikat és tulajdonságokat minősíthetnek unalmasnak.

De mégis ez volt az egyik első kutatás, amely több területen vizsgálta az „unalmas emberek" sztereotípiáját.

A kutatás a Personality and Social Psychology Bulletin című folyóiratban jelent meg.


A figyelmetekbe ajánljuk