Egy pohár narancslé.

A narancslé régóta sokak kedvenc itala. De vajon milyen hatással van szervezetünkre? A narancslevet gyakran kevésbé tápláló megoldásnak tartják a teljes gyümölcs fogyasztásához képest. De ennek mi lehet az oka? Az alábbi cikkben a narancslé szervezetünkre gyakorolt hatását mutatjuk be.


A legegészségesebb opció

A legjobb választás – ha a boltban vásárolt gyümölcsléről van szó – a dúsított, 100%-os narancslé. Nem tartalmaz hozzáadott cukrot, kalciummal és D-vitaminnal van kiegészítve – két tápanyaggal, amelyekből az emberek hajlamosak hiányt szenvedni. A frissen facsart gyümölcslé szintén remek választás, de gyakran drágább a csomagolt fajtákhoz képest. A frissen facsart gyümölcslevek emellett nem tartalmaznak ugyanolyan mennyiségű kalciumot és D-vitamint, mint a dúsított társaik.

Ami azt illeti, hogy mennyi narancslevet kellene meginnod, az egészségügyi szakemberek, köztük a regisztrált dietetikusok azt javasolják, hogy a felnőttek naponta legfeljebb 1 csésze 100%-os gyümölcslevet fogyasszanak.

Hogy miért? A szakemberek arra szeretnék ösztönözni az embereket, hogy főként egész gyümölcsöket fogyasszanak, mert azok további tápértékkel bírnak. És bár a 100%-os narancslében lévő cukor természetes módon is előfordul, a gyümölcslé fogyasztásának napi 1 csészényi mennyiségben való meghatározása kordában tartja a kalóriákat, és segít megelőzni a vércukorszint megugrását.

Mi a helyzet a narancslé koncentrátummal? Kényelmes választás, de ha a sűrítmény fogyasztása mellett döntesz, olvasd el a címkéket, és kerüld el mindazt, amin az áll, hogy „ital, puncs vagy koktél". Ezek a kifejezések valószínűleg azt jelentik, hogy a termék csak kis százalékban tartalmaz valódi narancslevet, és hozzáadott cukrot – és esetleg színezéket – kevernek bele, hogy elérjék a valódi narancslé ízét és színét.

Ehelyett keresd a dúsított, 100%-os narancslé-koncentrátumot. A dobozon felsorolt összetevők között csak a 100%-os narancslének, valamint a kalcium- és D-vitamin-forrásnak kell szerepelnie.

És ne feledd, hogy ez egy koncentrált termék, ezért a narancslevet a csomagoláson található utasítások szerint kell elkészíteni, és a hígításhoz az ajánlott mennyiségű vizet kell hozzáadnod.

Ez is érdekelhet: Szinte biztos, hogy eddig rosszul facsartad a citromot. Mutatjuk az „X-trükköt"!

A narancslé egészségügyi előnyei

Az amerikaiaknak szóló étrendi irányelvek azt ajánlják, hogy a legtöbb nő és férfi naponta 1½-2½ csésze narancslevet fogyasszon. A MyPlate szerint, amely a DGA-n alapul, 1 csésze 100%-os gyümölcslé egy adag gyümölcsöt biztosít. Ez azt jelenti, hogy 1 csésze narancslé reggelire segít a napi gyümölcsszükséglet körülbelül felét kielégíteni. De ne feledd, hogy a választott narancslé típusa és mennyisége is számít.

Támogatja az immunrendszert

Egy 8 unciás pohár dúsított 100%-os narancslé finom és egyszerű módja annak, hogy a napi C-vitamin-szükséglet több mint 100%-át és a D-vitamin 15%-át fedezzük

– mondja Jerlyn Jones, M.S., M.P.A., RDN, regisztrált dietetikus táplálkozási szakértő és a Táplálkozási és Dietetikai Akadémia szóvivője.

A National Institutes of Health (NIH) szerint mind a C-, mind a D-vitamin segít az egészséges immunrendszer támogatásában. A narancslé más fontos tápanyagokat is tartalmaz, például káliumot és folsavat, amelyek az NIH szerint elősegítik a szív egészségét, valamint erős antioxidánsokat, köztük karotinoidokat és flavonoidokat.

Az Advances in Nutrition című szaklapban 2022-ben megjelent áttekintés pedig arra utal, hogy a 100%-os narancslé segíthet csökkenteni a gyulladást a szervezetben. A gyulladás számos krónikus egészségügyi állapotért felelős, beleértve a szívbetegségeket, a rákot és a cukorbetegséget.

Gyerekbarát mód a tápanyagok beviteléhez

Ha a narancsléről van szó, talán elgondolkodsz azon, hogy ez az ital megfelelő-e a gyerekek számára. A nagy mennyiségű hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek és italok növekvő elérhetősége hozzájárult a túlsúly és az elhízás növekvő gyakoriságához a gyermekek körében. A teljes értékű, tápláló élelmiszereket gyakran elhanyagolják, amikor az egészségtelen ételeket és italokat túlzásba viszik. Ez kevesebb tápláló kalóriát és több nem tápláló kalóriát eredményez.

De mi a helyzet a gyümölcslevekkel? Egy 2021-es, a Public Health Nutrition című szaklapban közzétett longitudinális vizsgálatban a kutatók azt találták, hogy azoknál a gyerekeknél (9-16 éves korig), akik 100%-os narancslevet ittak, úgy tűnik, hogy nem nőtt a túlsúly vagy az elhízás kockázata. Sőt, azok a gyerekek, akik több narancslevet ittak, egészségesebb táplálkozással és életmódbeli szokásokkal is rendelkeztek.

Marina Chaparro gyermek dietetikus és a Diabetes & Pregnancy című könyv szerzője egyetért azzal, hogy a 100%-os gyümölcslé kiegészítheti a gyermek táplálkozását. Csak a mennyiséget tartsuk szem előtt:

Tartsuk a kis adagokat, mivel a növekvő szervezetnek a különböző élelmiszerekből származó tápanyagok széles skálájára van szüksége

Ez összhangban van az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) 2017-es iránymutatásával, amely már nem ajánlja a gyümölcsleveket 1 éves kor alatti gyermekeknek.

Egy szó, mint száz, a narancslé komoly egészségügyi előnyökkel jár, de nem minden gyümölcslé egyforma. A boltban olvasd el a címkéket, és válassz dúsított, 100%-os narancslevet. Kerüld a gyümölcsléitalokat, és a már említett hasonló termékeket, mivel ezek alapvetően cukros vízek, és általában csak kis töredékét tartalmazzák a valódi gyümölcslének.

Forrás: Eating Well

A figyelmetekbe ajánljuk