Például még a kisbabák is ösztönösen tudják, hogy egy tárgy, amelyik rövid időre elhalad egy másik mögött, nem tűnik el, csak később megjelenik majd máshol. Egy ilyen bűvészmutatvánnyal szembesítve a csecsemők általában rendesen meg is lepődnek.
De a folytonosság ilyen egyszerű szabálya, más alapvető fizikai törvényekkel együtt, nem volt ilyen egyértelmű a mesterséges intelligencia számára.
Egy új tanulmány bemutatta a PLATO nevű mesterséges intelligenciát, amelyet a csecsemők tanulásának kutatásai ihlettek – és amely képes úgy gondolkodni, mint egy emberi csecsemő. A MI-t egy sor kódolt videó segítségével képezték ki, amelyek célja, hogy ugyanazt az alapvető tudást sajátítsa el, mint amit a csecsemők életük első hónapjaiban.
Három olyan kulcsfogalom van, amelyet mindannyian fiatal korunktól kezdve megértünk: állandóság (a tárgyak nem tűnnek el hirtelen); szilárdság (a szilárd tárgyak nem tudnak átmenni egymáson); és folytonosság (a tárgyak következetesen mozognak térben és időben).
A kutatók által felépített adathalmaz ezt a három fogalmat, valamint két további fogalmat fedte le: a változatlanságot (a tárgyak tulajdonságai, például az alakjuk, nem változnak); és az irányított tehetetlenséget (a tárgyak a tehetetlenségi elveknek megfelelő módon mozognak).
A fogalmakat olyan videókon keresztül adták át, amelyeken a labdák a földre esnek, egymásnak pattannak, eltűnnek más tárgyak mögött, majd újra megjelennek, és így tovább. Miután a PLATO-t ezeken a videókon keresztül betanították, a következő lépés a tesztelés volt.
A ScienceAlert cikkéből kiderül: amikor a mesterséges intelligenciának olyan „lehetetlen" forgatókönyveket mutattak, amelyek szembementek a megtanult fizikával, a PLATO meglepődött (már amennyire egy mesterséges intelligencia képes erre). A kutatók szerint elég okos volt ahhoz, hogy felismerje, hogy valami furcsa dolog történt, ami megszegte a fizika törvényeit.
Ez viszonylag rövid, egyes esetekben mindössze 28 órás betanítási időszak után is megtörtént. Gyakorlatilag a csecsemőkkel végzett vizsgálatokhoz hasonlóan a kutatók az elvárások megsértését jelző jeleket keresték, amelyek azt mutatják, hogy a MI megértette a megtanított fogalmakat.
A csapat további teszteket végzett, ezúttal a képzési adatokban szereplőktől eltérő tárgyakkal. A PLATO azonban ismét megértette, hogy minek kellene és minek nem kellene történnie, bizonyítva, hogy képes tanulni és bővíteni az alapvető képzési tudását.
A tanulmány szerint azonban a PLATO még nem érte el egy három hónapos csecsemő szintjét. Kevésbé volt meglepett, amikor olyan forgatókönyveket mutattak neki, amelyekben nem szerepeltek tárgyak, vagy amikor a tesztelő és a gyakorló modellek hasonlóak voltak.
Ráadásul a videók, amelyeken a PLATO-t betanították, olyan extra adatokat tartalmaztak, amelyek segítségével három dimenzióban ismerte fel a tárgyakat és azok mozgását.
Úgy tűnik, hogy az eredeti célhoz a kutatóknak még több természetes tudást kell beépíteni a rendszerbe, ami a csecsemőknél viszonylag rövid idő alatt, maguktól alakul ki.
A kutatók elmondása szerint a kísérlet révén jobban megismerhetjük az emberi elmét, és segíthet abban is, hogy jobb mesterséges intelligenciát alkossunk a jövőben.