white and black round portable speaker

Az Amazon képes elemezni az emberek hangalapú interakcióit, és az ezekből származó információkat felhasználja arra, hogy az egész interneten keresztül értékesítse őket. Ráadásul az Amazon további technológiákat fejlesztett ki, hogy még többet tudjon meg az emberek hangjából. Tudni fogja, hogy boldog, szomorú, izgatott vagy fáradt az illető.


Az Amazon több százmillió Alexa készüléket adott el. A vállalatnak van egy adatvédelmi oldala, amely a használüi életéről gyűjtött és nem gyűjtött és megosztott információkat ismertet. De vajon érdemes-e bízni ezekben a biztosítékokban? Egy áprilisban megjelent független tanulmány ezt a kérdést vizsgálja. A kutatók megállapították, hogy függetlenül attól, hogy az Amazon értékesíti-e a vásárlók otthonában készült felvételeket, felhasználják az általuk elmondottakat, hogy az érdeklődési körükről profilt készítsenek. Hogy ez a gyakorlat pontosan meddig terjed, az nem világos. Az Amazon használja ezeket az információkat, ahogy harmadik felek is. Alexa mindig figyel? Az Amazon szerint nem, de a vállalat magyarázata szemantikai gyakorlat.

A készüléknek folyamatosan figyelnie kell az otthonodban zajló eseményeket ahhoz, hogy tudja, mikor kell aktiválnia. Néha félreértelmezi az otthoni fecsegést, és valami meggondolatlan dolgot tesz. Az Amazon jelenleg bíróságot járja emiatt, az Alexa felvételeit pedig a rendőrség is felhasználhatja. A cég egy korábbi vezetője bevallotta, hogy kikapcsolja Alexát, amikor egy privát pillanatra vágyik. Az Amazon általában úgy írja le az Alexa folyamatát, hogy egy számítógépes algoritmus elemzi a hangunkat. 2019-ben kénytelenek voltak beismerni, hogy ez sem teljesen igaz. Valójában emberek ezreinek fizettek azért, hogy meghallgassák az Alexa készülékek által rögzített otthoni hangokat. Az ezektől a dolgozóktól származó jelentések érdekes - és riasztó - olvasmányt jelentenek, egyesek szerint olyan dolgokat hallgattak meg, amelyek bűncselekménynek tűntek.

Az Amazon kifejezetten elismeri, hogy minden felvételét megőrzi. Sok ezer ilyen felvételük lehet. Jelenleg nincs bizonyíték arra, hogy a vásárlók nyers hangfelvételeit bárkivel is megosztanák az Amazonon kívül. Ehelyett a vállalat feldolgozza a hangfelvételeiket, hogy létrehozzon egy adatfájlt, amely tartalmazza az elmondottak értelmezését, valamint további információkat, és ezt a vállalat megosztja. A kutatók elemezték a felhasználók, az Alexa, az Alexa alkalmazások és harmadik felek közötti információáramlást, és mintákat kerestek. Ehhez a kutatók több hamis személyiséget állítottak fel, amelyek interakcióba léptek az Alexa eszközzel. Ezek a személyiségek bizonyos érdeklődési körökről kérdezték az Alexát, különböző Alexa-képességeket - lényegében alkalmazásokat - telepítettek, amelyek az érdeklődési körükhöz igazodtak, az érdeklődési körükhöz kapcsolódó weboldalakat olvastak, és így tovább.

Létrehoztak olyan egyszerű kontrollszemélyeket is, amelyeknek nem voltak konkrét érdeklődési köreik. A hirdetők lényegesen többet fizettek azért, hogy hirdetéseket jelenítsenek meg a konkrét érdeklődési körrel rendelkező személyképeknek, de ezt csak akkor tették meg, amikor egy személykép röviddel azután kezdte el kérdezni Alexát egy adott érdeklődési körről. Ez erősen arra utal, hogy Alexa figyel arra, hogy mikor és milyen gyakran kérdezünk bizonyos témákról. Hová kerülnek ezek az információk? A tanulmány megállapította, hogy mind az Amazon, mind külső felek az Alexa felvételeiből származó adatokat reklámozási és nyomonkövetési célokra használták fel. Ezek a harmadik felek az adatvédelmi nyilatkozataikban - ha voltak is adatvédelmi nyilatkozataik - ezt megfelelően feltüntették, ha nem.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az Amazon az Alexa interakcióiból származó információkat arra használja fel, hogy kikövetkeztesse, mi az emberek érdeklődési köre, majd felhasználja azt marketingcélokra. Ez nem csak a webes hirdetésekre, hanem az olyan platformok hanghirdetéseire is vonatkozik, mint a Spotify, a Pandora és az Amazon. A kutatók nem tesztelték a videostreaming szolgáltatásokon megjelenő hirdetéseket. Rámutattak ugyanakkor, hogy bár az Amazon nem használhatja kifejezetten az emberek rögzített hangját arra, hogy hirdetéseket célozzon rájuk, úgy tűnik, hogy az Alexa használata alapján célozza meg a hirdetéseket. Valószínű, hogy nem magát a felvételt, hanem a metaadatokat és a hangelemzést használják a célzott hirdetések értékesítésére.

A metaadatok egy divatos szó a fő hangátiraton túli információkra. Ezek olyan dolgok lehetnek, mint az idő, a dátum, a felhasználói preferenciák és a funkcióhasználat. Ez olyan aggasztóbb dolgokat is tartalmazhat, mint a felhasználó kora, neme, akcentusa, beszédmódja, napi szokásai és mentális állapota. A tanulmány arra is rámutat, hogy az Amazon rendelkezik egy szabadalommal, amelynek neve a felhasználók fizikai és érzelmi jellemzőinek hangalapú meghatározása. Úgy tűnik, hogy ez egy olyan technológiát jelent, amelynek célja, hogy a hangparancsaidból következtetni tudjon többek között arra, hogy izgatott, szomorú, boldog, fáradt vagy éhes vagy. Nincs közvetlen bizonyíték arra, hogy jelenleg használják ezt a képességet.

(Forrás: BigThink)


A figyelmetekbe ajánljuk