boldog kutya
Shutterstock

A kutatók szerint a kutyák is képesek örömkönnyeket hullatni, ha találkoznak a gazdájukkal

Régóta úgy tartják, hogy az öröm vagy a szomorúság könnyei csak az emberre jellemzőek. Egyetlen más állatról sem ismert, hogy érzelmi könnyeket hullatna – idáig.

Japán kutatók egy vitatott kísérletsorozattal szálltak szembe a fenti feltételezéssel, amelyben az ember legjobb barátja is részt vett. Állításuk szerint kutyák szeme is tele van érzelmekkel.

Amikor a kutyák egynapos távollét után újra találkoznak gazdáikkal, nem csak nyüszíthetnek örömükben, hanem könnyeznek is az izgalomtól – állítja a Cell folyóiratban megjelent tanulmány, amiről a ScienceAlert számolt be.

Shutterstock

A kutatók 18 kutya esetében 10 százalékos könnymennyiség-növekedést tapasztaltak (a szokásos nedvességhez képest), amikor a kutyák üdvözölték gazdáikat.

A kutyusok azonban nem könnyeztek, amikor egy olyan ismerőssel találkoztak, akik nem a gazdájuk volt.

A kutatók a könnycseppeket úgy mérték, hogy egy nedvszívó papírlapot 60 másodpercre a kutya szemére helyeztek, és feljegyezték, meddig kúszott a nedvesség.

Az embereknél a nagyobb mennyiségű könnyezés a fokozottabb érzelmi állapothoz kapcsolódik, és a mostani eredmények arra utalnak, hogy a kutyáknál is a pozitív érzelmek váltják ki a plusz könnyeket.

Amikor egy másik kísérletben az oxitocin nevű „szeretethormont" (amely szintén olyan érzésekkel hozható kapcsolatba, mint a bizalom, az empátia és a kapcsolatépítés) tartalmazó oldatot adtak közvetlenül 22 kutya szeméhez, a kutatók azt tapasztalták, hogy több könnycsepp termelődött.

A kutatók következtetése szerint valószínűleg az oxitocinszint emelkedése (mondjuk egy szeretett személy üdvözlése miatt) váltja ki a kutyák extra könnytermelését.

Shutterstock

Soha nem hallottunk még arról a felfedezésről, hogy az állatok örömteli helyzetekben – például a gazdájukkal való újraegyesüléskor – könnyeket hullatnak. Mindannyian izgatottak voltunk, mivel ez egy világújdonság!

– lelkesedett Takefumi Kikusui, a japán Azabu Egyetem állatviselkedésekkel foglalkozó kutatója.

Az örömkönnyek felfedezése a kutyáknál minden bizonnyal tényleg forradalmi felfedezés lenne, de más tudósokat nem győzött meg az új kísérlet és annak módszertana.

Míg az ember az egyetlen ismert élőlény, amely érzelmi reflexként sír, más állatok a szemükben lévő nedvességet a szennyeződések kiöblítésére vagy a látásuk tisztítására használják. Ezért lehetséges, hogy az oxitocin hozzáadása a kutyák szeméhez egyszerűen csak irritált könnyeket eredményezett, nem pedig boldog könnyeket – állítják más kutatók.

Kikusui viszont nem hiszi, hogy ez a helyzet, mivel a kísérleteiben használt kontrollanyag nem váltott ki több könnyet a kutyákból.

Az viszont biztos, hogy a szemet tisztító könny és az érzelmi könny közötti különbséget nem könnyű mérni. Egyetlen tanulmány pedig aligha elegendő a vita eldöntéséhez.

Szakértők szerint további kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy a kutyák valóban azért könnyeznek-e, mert így fejezik ki az érzelmeiket.

A kutatók emellett könnyes és száraz szemű kutyákról készült fotókat is mutattak embereknek, akik előnyben részesítették a „könnyező" kutyákat. A tanulmány szerint ezért a könnytermelésnek szerepe lehet a kutyák és az emberek közti szorosabb kapcsolat kialakításában is.