egy polip a tenger mélyén
Fotó: Shutterstock

A polipoknak lehetnek a legősibb nemi kromoszómái az állatvilágban

A publikálás előtt álló friss felfedezés hatalmas áttörést jelent, tekintve, hogy a tudósok eddig nem is tudták, hogy a polipok neme a génjeik alapján is beazonosítható – írja a Science Alert.

Annak megállapításához, hogy egy polip hím vagy nőstény-e, a biológusok eddig csupán a saját szemükre hagyatkoztak, és a szaporodás folyamatait megfigyelve határozták meg az állatok nemét. A polipok génállományával kapcsolatos kutatások mostanáig nem utaltak arra, hogy nemi kromoszómarendszerről beszélhetünk, ezért a tudósok azt hitték: a különös fejlábúak nemét a környezeti tényezők határozzák meg, például az, hogy az ikrákat milyen hőmérsékletű víz éri.

Az Oregoni Egyetem kutatói most viszont azt állítják, hogy megoldották a polipokkal kapcsolatos legnagyobb rejtélyt. Publikáció előtt álló tanulmányuk, amely jelenleg szakértői véleményezés alatt áll, az elsőként szolgáltat bizonyítékot arra, hogy az állatok neme genetikailag is meghatározható.

kaliforniai k\u00e9tpettyes polip

Kaliforniai kétpettyes polip (illusztráció)

Fotó: Shutterstock

A kaliforniai kétpettyes polip (Octopus bimaculoides) génjeit vizsgálva a kutatók egy egyedi kromoszómapárt találtak, miközben a hím genomját összehasonlították a nőstényével. További vizsgálatok után a tudósok egyértelmű jeleit fedezték a ZW nemi meghatározási rendszernek, amely a madaraknál, rákféléknél és néhány rovarnál is megfigyelhető.

Az embereket az XY rendszer határozza meg, amelyben két X kromoszóma felelős a női testfelépítésért, míg egy X és egy Y kromoszóma jelenléte általában a férfi jellegzetességek kialakulását idézi elő. A polipoknál viszont egy ettől teljesen különböző rendszerről beszélhetünk: a hímek jellemzően két Z kromoszómával rendelkeznek, a nőstények genomjában pedig egy Z és egy W található meg.

Az Oregoni Egyetem kutatói szerint a Z kromoszóma „ősi, egyedi eredetű", és valószínűleg 248-455 millió évvel ezelőtt keletkezett. Amennyiben ennek az intervallumnak az elején jelent meg, úgy jelen állás szerint a polipoknak vannak a legősibb nemi kromoszómái – ezzel pedig néhány olyan rovart is megelőznek, amelyeknek a kromoszómái 450 millió évre nyúlnak vissza.