boy writing

Együtt tanulsz a gyermekeddel? Egy tanulmány szerint ez nem segít neki

A jegyeik valószínűleg nem fognak javulni tőle egy új kutatás szerint.


Két országos adathalmazban, amelyek állami és magán általános iskolák diákjaira terjedtek ki, amerikai kutatók nem találtak szignifikáns összefüggést a házi feladatokban nyújtott szülői segítség és a gyermek matematikai vagy olvasási eredményei között. Nem számít, hogy mennyire okos a felnőtt vagy a gyermek, vagy milyen a társadalmi-gazdasági helyzetük, az algebraházi közös megoldásával töltött idő valószínűleg nem befolyásolja jelentősen a tanuló tanulmányi eredményeit. Azt a kérdést, hogy a szülőknek mennyi segítséget kell nyújtaniuk a házi feladatok elkészítésében, a tudósok már korábban is vitatták.

A megfelelő hozzáállás megfertőzheti a gyerekeket a tanulás szeretetével. A túl nagy szerepvállalás viszont inkább hátráltathatja a teszteredményeket, mint segíthet. A szülők sem biztos, hogy mindig szeretik a munkát. Kutatások szerint a szülők a házi feladatot stresszes vállalkozásnak érezhetik, ami feszültséget és nyomást okozhat otthon. Néha, ha szorít az idő, a szülők egyszerűen megadják a válaszokat a gyerekeiknek.

E tanulmányok többsége középiskolás és középiskolás korú gyerekekre összpontosított, de az általános iskolás gyerekek különösen fontos fejlődési szakaszban vannak, ahol a házi feladatoknak sokkal nagyobb hatása lehet, akár negatív, akár pozitív. Ezért a kutatók megpróbálták meghatározni, hogy a fiatalabb, 1. és 5. osztály közötti gyerekek hogyan kezelik a szülői segítséget a házi feladatokkal kapcsolatban. Ehhez a szerzők 1997-1998-as és 2011-es országos adatállományokat használtak fel. A korábbi tanulmányokkal ellentétben az eredményeik elemzésekor olyan változókat is figyelembe vettek, mint a társadalmi-gazdasági státusz és a szülők iskolai végzettsége.

Még a szülői házi segítségnyújtás szintjét és intenzitását figyelembe véve sem talált a csapat semmilyen hatást. A szerzők nem tudják biztosan, hogy ez miért van így, de van néhány magyarázatuk. Lehet például, hogy az otthoni stressz nem kedvez a tanulásnak. Vagy talán azért, mert a szülők végzik a munka nagy részét, ahelyett, hogy megtanítanák a gyerekeket önállóan gondolkodni. Elvégre a szülőket nem arra képzik ki, mint a tanárokat, hogy olvasási és matematikai tudást adományozzanak a következő generációnak.

A magas elvárások is hátráltathatják a gyerekek tanulását. Ha egy gyerek úgy érzi, hogy a szülő a nyakában liheg, az felesleges nyomást gyakorolhat az egész helyzetre. Egy tanár, aki más gyerekekkel van elfoglalva, eközben kevésbé valószínű, hogy megfélemlít. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a gyerekeknek a házi feladat elkészítésében való segítségnyújtás egyáltalán nem jár előnyökkel, mivel a tanulmány nem tett különbséget a szülői segítség típusai között, és csak azt vizsgálta, hogy az milyen hatással van a tanulmányi eredményre.

Bizonyos esetekben például ahhoz vezethet, hogy a szülők több időt töltenek a gyermekeikkel, ami a tanulmányokon kívüli dolgok, például a mentális egészségük szempontjából is előnyös lehet. A gyermekek szemszögéből készült jelentések szerint a szülői támogatás és a szülői bizalom összefügg a magasabb teljesítménnyel, ezért a csoport rámutat, hogy különbséget kell tenni a szülői házi segítségnyújtás különböző típusai között.

(Forrás: ScienceAlert)


A figyelmetekbe ajánljuk