Nem titok, hogy a közösségi média több dologban is képes befolyásolni minket, azonban egy új tanulmány szerint a közösségi média a gyerekek fejlődő agyára is komoly hatással lehet.
Az Észak-Karolinai Egyetem kutatói megállapították, hogy a közösségi oldalak szokásszerű használata megváltoztathatja a serdülők szociális jutalmak és büntetések feldolgozásának módját. A változások pedig elég konkrétak és látványosak ahhoz, hogy az agyi felvételeken különálló és eltérő neurális pályákként jelenjenek meg.
Ez is érdekelhet:„A Z generáció torkán nem lehet akármit lenyomni" – interjú Bereczki Enikővel
A tanulmány jelentős eltéréseket talált az amygdala, az agy memóriával és érzelmekkel kapcsolatos szürkeállományának egy részében, a kutatásban pedig 169 fiatal vett részt.
Úgy tűnt, hogy ezek az agyi változások összefüggnek a szociális körülmények iránti érzékenységgel: azok az alanyok, akik naponta több mint 15 alkalommal néztek rá a közösségi platformjaikra idővel egyre jobban reagáltak a szociális jutalmakra és büntetésekre, míg társaik ellenkező tendenciát tapasztaltak.
A gyerekek, akik a vizsgálat kezdetekor nagyjából 12 évesek voltak, saját maguk jelentették, hogy naponta milyen gyakran nézik a közösségi médiát. A kutatók évente egyszer agyi szkenneléseket is végeztek, miközben a fiatal alanyok egy videojátékkal játszottak, amely azt tesztelte, hogy milyen gyorsan képesek felismerni a pozitív és negatív társadalmi jeleket.
Kezdetben úgy tűnt, hogy azok az alanyok, akik magas közösségi médiahasználatról számoltak be, kevésbé érzékenyek a társadalmi jutalmakra, amelyeket pozitív verbális és nonverbális visszajelzésekként határoztak meg, mint például egy mosoly, dicséret és a jó hírnév megszerzése. Sőt, még a szociális büntetésekkel szemben is sokkal érzéketlenebbek voltak.
A közösségi médiát kevésbé használó csoport kezdetben nagyfokú érzékenységet mutatott a jutalmak és büntetések iránt. Leegyszerűsítve: ők, akárcsak az átlagos hetedikesek, fokozottan szorongtak attól, hogy a társaik kedveljék őket és megfeleljenek.
Olvasd el ezt is! Ezt a nyakláncot hordja szinte minden Z generációs: de miért imádják ennyire?
Lenyűgöző módon a vizsgálat három éve alatt a kutatók arra lettek figyelmesek, hogy a közösségi médiát sokat használó csoport érzékenysége a társadalmi jutalmak és büntetések iránt idővel növekedni látszott, míg a kevesebbet használó társaik érzékenysége csökkent.
Azok a gyerekek, akik többet használták a közösségi médiát, az életkoruk előrehaladtával egyre szorongóbbak lettek a szociális helyzetekben. A New York Timesnak adott interjújában a vizsgálatban részt vevő UNC egyik kutatója hangsúlyozta, hogy ebből a vizsgálatból nem szabad általános következtetéseket levonni.
Nem állíthatjuk, hogy a közösségi média megváltoztatja az agyat. Mindazonáltal a tanulmány azt sugallja, hogy azok a tizenévesek, akik rendszeresen csekkolják a közösségi médiát, elég drámai változásokat mutatnak az agyuk reakciójában, aminek hosszú távú következményei lehetnek egészen a felnőttkorig, ami az idő múlásával az agy fejlődésének színterévé válhat
– mondta a lapnak Eva Telzer, a tanulmány társszerzője.
Az iskola sajtóközleményében Maria Maza, az UNC pszichológia doktori hallgatója és a tanulmány társszerzője megjegyezte, hogy a kutatásból pozitív következtetéseket is le lehet vonni.
Míg ez a fokozott érzékenység a társadalmi visszajelzésekre elősegítheti a jövőbeni kényszeres közösségi médiahasználatot. Ez egy lehetséges adaptív viselkedést is tükrözhet, amely lehetővé teszi a tizenévesek számára, hogy eligazodjanak a digitális világban
– mondta Maza.