Ezek az ételek valóban megsegítik a fogyást

A kutatás szerint a magas rosttartalmú élelmiszerek fogyasztása hosszabb élethez vezethet, ennek azonban feldolgozatlan élelmiszerekből kell származnia.


Az élelmi rostok emészthetetlen szénhidrátok, mivel a szervezetünk nem tudja őket cukorrá bontani. A rostok segítenek a szervezetnek kordában tartani a vércukorszintet, és hosszabb ideig teltségérzetet biztosítanak. Napi 35 g rost fogyasztása pedig több mint egyharmaddal csökkenti a korai halálozás kockázatát – írja a PsyBlog.

A szakértők szerint a magas rostbevitel növeli a várható élettartamot, javítja a vércukorszintet és fogyáshoz vezet, a feldolgozott élelmiszerek azonban nem rendelkeznek ezekkel a jótékony hatásokkal.

Egy tanulmány szerint napi 35 g rost fogyasztása 35 százalékkal csökkenti a korai halálozás valószínűségét azokhoz képest, akik csak 19 g rostot fogyasztanak naponta.

A rostban gazdag élelmiszerek közé tartoznak a gyümölcsök és zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek és a diófélék.

Dr. Andrew Reynolds, a tanulmány vezető szerzője elmondta:

Érdemes néhány különböző módot kipróbálni a rostbevitel növelésére, és megnézni, hogy mi válik be a legjobban. Ha fehér finomított kenyeret vagy zsemlét eszik valaki, próbáljon meg váltani teljes kiőrlésű kenyérre vagy zsemlére. Próbálja ki a barna rizst, próbálja ki a barna tésztát, próbáljon hüvelyeseket hozzáadni a már elkészített ételekhez.

Ebben a tanulmányban a rostban gazdag ételeket fogyasztó prediabéteszes felnőttek koleszterin- és vércukorszintje csökkent, valamint fogytak is az alanyok.

Egy másik tanulmány azonban kimutatta, hogy nem minden rosttartalmú élelmiszer egyenlő. A teljes kiőrlésű gabonafélék például rostban gazdagok, de jótékony egészségügyi hatásuk a feldolgozással gyengül.

Ebben a kutatásban a résztvevőket arra kérték, hogy két héten át fogyasszanak feldolgozatlan vagy kevésbé feldolgozott teljes kiőrlésű élelmiszereket, például barna rizst, zabot és durvára őrölt lisztből készült teljes kiőrlésű kenyeret.
A második két hétben pedig feldolgozottabb teljes kiőrlésű élelmiszereket, például teljes kiőrlésű kenyeret és instant zabot, valamint finomra őrölt liszttel készült teljes kiőrlésű kenyeret ettek.

Jim Mann professzor, a második tanulmány vezető szerzője elmondta:

A teljes kiőrlésű élelmiszerek ma már széles körben hasznosnak tekinthetők, de a szupermarketek polcain kapható termékek egyre inkább ultrafeldolgozottak.

A minimálisan feldolgozott teljes kiőrlésű élelmiszerek fogyasztása tehát azt mutatta, hogy a résztvevőknek az étkezések után sokkal jobb volt a vércukorszintjük, és napközben kevésbé ingadozott a vércukorszintjük.

A figyelmetekbe ajánljuk