A roof rat peeks out from the railroad ties.

Létrehozzák a világ első szintetikus embrióját egerekből

A tudósok kvázi szintetikus embriókat növesztettek egérsejtekből spermium, petesejt vagy méh nélkül.

Kutatók létrehozzák a világ első szintetikus embrióját egerekből származó őssejtek felhasználásával, derül ki egy új tanulmányból. A technológia kiindulópontja lehet a szervek nulláról történő növesztésének, állítják a tudósok. Független szakértők szerint sokkal több kutatásra lenne szükség, mielőtt egyáltalán fontolóra vennék egy emberi embrió ilyen módon történő növesztését.

Mégis, ez a kutatás egy kicsit megvalósíthatóbbá teszi, ami sürgőssé teszi az etikai kérdések megvitatását. A kutatóknak korábban már sikerült egérembriókat növesztenie az anyaméhen kívül, üvegedényekben. De azokat az embriókat közvetlenül valódi egerekből vették és megtermékenyítették. A legújabb vizsgálatban az embriókat őssejtekből növesztették.

A sejtek a szervezet által küldött kémiai jelek leolvasásával tanulják meg, hogy mit kell tenniük. A tudósok utánozhatják ezeket a jeleket, hogy az őssejtekből kutatási célokra hamis szerveket alakítsanak ki egy edényben, például mini-agyakat, amelyeket gyógyszerek tesztelésére használnak. A tudósok szintetikus embrióinak többsége a folyamat korai szakaszában elpusztult.

Néhánynak azonban sikerült 8,5 napig növekednie, ami az egér terhességi idejének körülbelül a fele. Ekkor már 95 százalékban hasonlítottak a normális egérembriókra, és a tanulmány szerint kialakult bennük a méhlepény, a gerinc és az agy kezdetei, az emésztőrendszer és a dobogó szív.

Ezek azonban nem valódi embriók, mondják a kutatók, nem voltak ugyanis képesek kifejlődni, amikor egér méhébe helyezték őket. Mivel ezeket a szintetikus embriókat nem megtermékenyítéssel, hanem őssejtekből állítják elő, könnyebb a folyamatot skálázni és egyszerre sokat készíteni.

Ez felbecsülhetetlen értékű lehet a tudomány számára, mert így hatalmas mennyiségű szintetikus embrió állhatna rendelkezésre a kutatás számára anélkül, hogy laboratóriumi állatokra kellene támaszkodni. Ha ezeket a sejteket rá lehet bírni arra, hogy a szervek kezdetét alkossák, tanulmányozásuk feltárhatja azokat az építőelemeket, amelyekkel a semmiből szerveket lehet készíteni, hogy azokat donorok nélkül lehessen átültetni emberbe.