csernobili farkas
Fotó: Shutterstock

Megdöbbentő mutáció alakult ki a Csernobil környékén élő farkasoknál

Új kutatások arra hívták fel a figyelmet, hogy a csernobili elzárt zónában élő farkaspopuláció genetikailag eltér a térségen kívül élő társaiktól. Figyelemre méltó, hogy a sugárfertőzött farkasok a jelek szerint olyan védőmutációkat fejlesztettek ki, amelyek növelik a rák túlélésének esélyét.

A farkasok és más fajok populációja azóta virágzik a Ukrajna területén található atomerőmű környékén, hogy Csernobilt és annak régióját az 1986-os nukleáris katasztrófát követően elhagyta a lakosság. Ennek egyszerű oka, hogy az civilizáció hiányában a vadon élő állatok külső emberi behatások zavarása nélkül szaporodhattak.

Ez is érdekelhet: Ezért lettek feketék a csernobili békák

Ahhoz azonban, hogy élvezhessék ezt a szabadságot, az élőlényeknek szembe kell nézniük a sugárzás problémájával. Az amerikai Princeton Egyetem biológusai egy évtizedet felölelő tanulmányukban azt vizsgálták, hogyan élhetnek túl ezek az állatok egy ilyen kivételes környezetben.

A válasz megtalálásának érdekében Cara Love evolúcióbiológus és kollégái 2014-ben Csernobil felé vették az irányt, hogy vérmintákat vegyenek az ott élő farkasoktól, ezáltal pedig megértsék a rákkeltő sugárzásra adott reakcióikat.

Néhányukra rádiós nyakörvet is szereltek, hogy információkat gyűjtsenek a tartózkodási helyükről és a sugárzásnak való kitettségükről.

sug\u00e1rvesz\u00e9lyre figyelmeztet\u0151 t\u00e1bla

Fotó: Vladyslav Cherkasenko/Unsplash

Valós idejű méréseket kapunk arról, hogy hol vannak és mennyi sugárzásnak vannak kitéve

nyilatkozta a kutató. A vizsgálatok végül kimutatták, hogy a régióban élő farkasok egész életük során naponta több mint 11,28 millirem sugárzásnak vannak kitéve.

Ez több mint hatszorosa az emberi dolgozókra vonatkozó törvényes határértéknek.

Ezt is olvasd el! Mégsem úgy kezdődhetett a háziasított farkasok élete, ahogy azt eddig gondoltuk

A tudósok azt is megállapították, hogy a vizsgált állatok immunrendszere megváltozott – hasonlóan a rák miatt sugárkezelésen átesett betegekéhez. A genetikai elemzés továbbá rámutat, hogy a farkasok génállományának egyes részei bizonyos ellenálló képességet fejlesztettek ki a rák ellen.

A felfedezés az emberi egészségre is hatással lehet. Love reméli, hogy az eredményeket felhasználva azonosítani tudja azokat a védő mutációkat, amelyek növelik embertársaink esélyeit egyes rákbetegségek túlélésére.

Sajnos a koronavárus-világjárvány és az orosz-ukrán háború megakadályozta a kutatócsoportot abban, hogy visszatérjenek a területre. Remélik azonban, hogy hamarosan onnan folytathatják a mintagyűjtéseket, ahol abbahagyták.