A Hold.

Illusztráció.

Sikítanak – állítják a szétszakadó bolygókról a tudósok

Egy megdöbbentő tanulmány szerint egyes bolygók kozmikus rádióhullámok sikolyszerű robbanását sugározhatják, amikor szétmorzsolódnak.

A Science Newsnak adott új interjújában Yong-Feng Huang, a Nanjing Egyetem csillagásza beszélt az ő és kollégái által nemrég, az Astrophysics Journal című folyóiratban megjelentetett tanulmányról, amely azt állítja, hogy a tudósok által a kozmosz mélyéről észlelt, újonnan felfedezett és kevéssé értett gyors rádiókitörések (FRB) némelyikéért a széteső bolygók a felelősek.

A csillagászok 2007-ig nem tudtak az FRB-kről, vagyis az ezredmásodperc hosszúságú rádióhullámok kitöréseiről, amelyeknek még nincs végleges magyarázatuk.

Azóta a tudósok tanácstalanul próbálják kitalálni, hogy mi okozza ezeket a rejtélyes kitöréseket, mivel egyre csak halmozódnak – és egy új elmélet egy érdekes új magyarázatot kínál.

A kutatásban Huang és kollégái azt feltételezték, hogy az FRB-k az ultrasűrű neutroncsillagok és a körülöttük keringő bolygók kölcsönhatásának eredményei lehetnek.

Az elképzelés szerint ezek a bolygók elliptikus pályájukon elhaladva olyan közel kerülnek az erősen illékony, összeomlott csillagokhoz, hogy szó szerint elkezdik szétszakítani őket, ami megnyúlást, torzulást és egész darabok leszakadását eredményezi.

Miután ezek a bolygódarabok leszakadnak, a kutatók szerint a neutroncsillag által kibocsátott részecskékből és sugárzásból álló csillagszél kölcsönhatásba léphet velük, és erős rádióhullámokat eredményezhet.

A Nianjing csillagászai két ismert „ismétlődő" FRB-hez hasonlították következtetésüket – egy 2016-ban felfedezett, nagyjából 160 naponként ismétlődőhöz, valamint egy 16 naponként ismétlődőhöz. A csapat arra a következtetésre jutott, hogy a bolygómegsemmisítési hipotézis mindkét általuk vizsgált FRB-t jól megmagyarázza.

Forrás: Futurism