Aszteroida.
Bryan Goff/Unsplash

Először észleltek vizet aszteroidák felszínén

Egy infravörös űrteleszkóp segítségével kiderült: víz található két aszteroida felületén is. A felfedezésnek óriási jelentősége lehet még.

Naprendszerünk bolygók, holdak, aszteroidák és üstökösös tömkelegéből áll – csak utóbbiból több mint egymillió kering a Nap körül. Mindig nagyot szól, ha egy égitesten vizet találnak a kutatók, márpedig most a meglehetősen távoli kisbolygóövben tettek hasonló felfedezést – írja az IFLScience.

.

Noha a Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) nevet viselő infravörös űrteleszkópot 2022-ben nyugdíjazták, a segítségével kinyert adatok még mindig bőven szolgálnak tanulsággal a tudomány számára.

Egy tudóscsoport most négy, szilikát kőzetekből álló aszteroida felületét vizsgálta, víz jelenléte után kutatva. A szóban forgó kisbolygók az Iris, a Parthenope, a Melpomene és a Massalia nevet viselik.

Ez is érdekelhet: Egy rejtélyes bolygó bujkálhat a Naprendszerünkben

Minden kétséget kizáróan molekuláris víz nyomaira bukkantunk az Iris és a Massalia felületén

– mondja Dr. Anicia Arredondo, a Southwest Research Institute fizikusa, majd hozzátette, hogy

Kutatásunkat annak a tudóscsapatnak a sikerére alapoztuk, amely szintén molekuláris vizet mutatott ki a Hold felületén. Azt reméltük, a SOFIA segítségével más égitesteken is hasonló nyomra bukkanhatunk.

Méréseink szerint nagyjából hasonló gyakorisággal fordul elő víz az aszteroidák felületén, mint a Holdén. Ugyanakkor az aszteroidákon más formában is találhatunk vizet: például ásványokhoz kötődve, szilikátok felületén megkötve…

– meséli Arredondo.

A SOFIA-űrteleszkóp a NASA és a Német Űrügynökség közös projektje volt – az infravörös távcső segítségével nagyon fontos megállapításokra jutott a tudomány mind a közeli, mind a távolabbi univerzumról.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Mégse örüljünk, ha életet találunk a Marson? Aggasztó elmélettel állt egy oxfordi filozófus

Hogy a mostani felfedezésnek mi a jelentősége? Az aszteroidák a bolygók kialakulási folyamatának maradványai – összetételüket az határozza meg, a korai Napköd mely részéből valók. A víz előfordulása különös jelentőséggel bírhat: rávilágíthat arra, hogyan került víz a Földünkre.