A Rolls-Royce-nak köszönhetően a világ egy lépéssel közelebb kerülhet a tisztább légi közlekedéshez. A vállalat most sikeres tesztrepülést hajtott végre egy Boeing Jumbo repülőgéppel, amely 100 százalékban fenntartható légi üzemanyagot (SAF) használt. A Rolls-Royce szerint a szóban forgó 747-esben egy Trent 1000-es turbóventilátoros hajtómű kizárólag keveretlen SAF-mal működött, míg a másik három RB211-es hajtómű normál sugárhajtóműves üzemanyagot használt . A Boeing technikai támogatást nyújtott, a World Energy pedig az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagot biztosította a repüléshez – írja a RobbReport.
A repülőgép az arizonai Tusconból szállt fel, és alig négy órával később tért vissza a kiindulópontra. A Rolls-Royce szerint a teszt során nem merültek fel műszaki problémák, ami újabb bizonyítéka annak, hogy az SAF életképes alternatívája a fosszilis sugárhajtóművek üzemanyagának , és alkalmas lehet a kereskedelmi felhasználásra.
Az SAF hulladékanyagokból készül, például az éttermekben használt étolajból vagy állati zsírokból. A hulladéklerakók elárasztása helyett az előbb említett felesleges anyagokból fenntartható sugárhajtóanyag készül, amely akár 80 százalékkal csökkenthetii a szén-dioxid-kibocsátást. A bioüzemanyag 90 százalékkal kevesebb részecskét (azt a fehér anyagot, amit az égen látsz) eredményez, és megszünteti a kén-oxidot.
A repülőgépek jelenleg csak a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaggal kevert, legfeljebb 50 százalékos arányú SAF-el való üzemelésre kaptak engedélyt, bár a Rolls-Royce továbbra is támogatja a nem-kevert SAF támogatására irányuló törekvéseket. Sőt, éppen a múlt héten jelentette be a vállalat, hogy 2023-ra az összes Trent motorját 100 százalékig SAF-kompatibilissé kívánja tenni.
Hiszünk a légi közlekedésben, mint a kulturális javakat szolgáló erőben, de azt is felismertük, hogy lépéseket kell tennünk az iparágunk szén-dioxid-mentesítésére. Ez a repülés egy újabb példa az értékláncot átfogó együttműködésre, amivel biztosítani akarjuk, hogy minden repülőgép-technológiai megoldás a helyén legyen, amely lehetővé teszi a 100 százalékos SAF zökkenőmentes bevezetését az iparágunkban
– mondta Simon Burr, a Rolls-Royce polgári repülésért felelős termékfejlesztési és technológiai igazgatója.