A Netflix-vezér könyvében vall a cég bukásáról és felemelkedéséről
Getty Images

A Netflix-vezér könyvében vall a cég bukásáról és felemelkedéséről

A legendás Blockbuster videokölcsönző-hálózatot a sírba vitte az online kölcsönzés ötletével, később egy rossz döntés miatt a Netflix is majdnem erre a sorsra jutott, de mára mégis magasan a legnézettebb csatorna az online piacon. Reed Hastings, a Netflix alapítója könyvet írt a cég történetéről.


Még a koronavírus-járvány sem tudta megállítani a Netflix menetelését, sőt, ha lehet ilyet mondani, még kedvezően is jött a pandémia, hiszen az emberek többsége a karanténban töltött idejét filmekkel és sorozatokkal dobta fel. Ez a számokban is jól megmutatkozik: az elmúlt hónapokban 26 millió új feliratkozót szereztek. A vállalat érteke megközelítőleg 230 milliárd dollár. Az idei Emmy-díj jelölésekből rekordszámú, 160 köthető a csatornához, a konkurensek csak kullognak mögöttük.

Lényegében uralják a piacot.

Reed Hastings, aki a Netflix 1997-es startolása óta a cég élén áll, most könyvet írt a streaming-csatorna titkairól. A szeptember 8-án megjelent könyvében éppoly részletesen leírja a szolgáltató legnagyobb hibáit, bukásait, mint a sikerük titkát.

Egy rossz döntéstől a csőd széléig 

A könyvben megtudhatjuk, hogy miért tartja Hastings a Netflix történelmének legnagyobb hibájának az úgynevezett Qwikster-csődöt.

2011 elején mindössze tíz dollárért (mai árfolyammal számolva körülbelül 3000 forint – a szerk) kínálták a DVD-k postázását és a streaming-előfizetést. Később viszont már egyértelmű volt, hogy a DVD-k piaca haldoklik, a jövőt pedig az online tartalmakban kell keresni. Hastings ötlete volt, hogy szétválasszák a két vállalatot, és létrehozzák a Qwikstert, amely kiszolgálta volna a DVD-s piacot így nem veszítették volna el az eredeti arcukat és egyben megfelelnek a legrégebbi vevőiknek is –, a Netflix vállát pedig nem nyomta volna tovább a leáldozó iparág logisztikai nyűgje.

Getty Images

Habár a lépés mögött álló gondolat, hogy a streaming lesz a jövő, helyes volt, a bejelentés mégis az ügyfelek lázadását váltotta ki. Az eddigi 10 dollár helyett ugyanis összesen 16 dollárt, azaz körülbelül 4850 forintot kellett fizetni a szolgáltatásokért. Az új modell nem csupán drágább volt, hanem azt is jelentette, hogy az ügyfeleknek egy helyett két weboldalt, és két előfizetést kellett kezelniük. Az elkövetkező években több millió előfizetőt veszített el a Netflix, részvények értéke pedig több mint 75 százalékkal csökkent.

Minden, amit építettünk, rossz döntésem miatt összeomlott.

– vallja Hastings a könyvben.

Így már az indulása előtt végleg elkaszálták a Qwikster ötletét. A cég menedzserei és alelnökei már a terv kigondolása után szörnyű ötletnek gondolták az új irányt, de mindenki megtartotta a véleményét magának, mert nem mertek ellentmondani Hastings döntésének. Miután ez kiderült, a Netflix-vezér rögtön lépett:

kötelessége minden alkalmazottnak hangot adni, ha olyan döntés születik, amivel nem ért egyet. A könyv címe is erre utal.

Kinek kellenek a gyerekek?

Később ennek az új stratégiának köszönhetően szerzett a vállalat több millió új előfizetőt 2016 környékén. Hastings biztos volt abban, hogy nem kellenek gyerekműsorok a csatornára. Ugyan engedélyezte a Nickelodeon és a Disney tartalmait, úgy gondolta, hogy ez bőven elég lesz, hiszen a felnőtteket tekintette az igazi célközönségnek.

Az alkalmazottak viszont kiálltak a saját gyerekműsorok gyártása mellett, mivel a „Netflix következő generációjáról" volt szó, akiket minél előbb be kellett húzni az oldalra. Az ellenállás vége az lett, hogy hat hónapon belül alkalmaztak egy új gyerek- és családi programvezető-helyettest a DreamWorks-től, és saját animációs tartalmakat gyártottak. Két év után háromszor több gyereknéző lett, és rengeteg új felnőtt szülőt is bevonzott az új szolgáltatás. Nem beszélve arról, hogy már 2018-ban három Emmy-jelölést is kaptak az eredeti gyerekműsorokért.

Nincs olyan, hogy tökéletes

A Netflix sikerének egy részét az örök elégedetlenségbe látja Hastings.

„Bénák vagyunk – cégen belül ezt kommunikálom. Pedig egész jók vagyunk. De ahhoz képest, hogy hol leszünk három év múlva , most még kifejezetten bénának tartom magunkat"

– mesélte a Guardian kérdésére.

Hasting a Netflix egyik legsikeresebb sorozatának, a Stranger Things bemutatóján

Getty Images

Részben ezzel is ösztökéli munkatársait a folyamatos megújulásra, és ezért is tartja a Netflixet a leginnovatívabb streaming-szolgáltatónak a piacon.

Apropó piac: A Netflix mindig is hangoztatta, hogy nem a rivális csatornákkal akarja felvenni a versenyt, hanem a nézők szabadidejével. Ez a stratégia a karantén alatt pontosan megmutatta, számításaik jók voltak.

További kulisszatitkokat a Hasting könyvében olvashatunk, amit már meg is lehet rendelni, egyelőre viszont csak angolul. A magyar megjelenésről még nem érkezett információ.

A figyelmetekbe ajánljuk