fehér tesla az úton

Az NHTSA által közzétett első adatok 392 bejelentett, fejlett vezetéstámogató technológiával kapcsolatos balesetet mutattak ki, amelyekben hat ember vesztette életét. Az adatok azonban nem teljeskörűek, és nem azt mutatják be, hogy mely autógyártó rendszerei lehetnek a legbiztonságosabbak.


Óvatosságra intenék, mielőtt megpróbálnánk következtetéseket levonni kizárólag az általunk közzétett adatok alapján. Valójában az adatok önmagukban több kérdést vethetnek fel, mint amennyit megválaszolnak

– nyilatkozta Steven Cliff, az NHTSA adminisztrátora egy médiaeseményen.

2021. július 1. és idén május 15. között a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalhoz 392 olyan balesetről érkezett jelentés, amelyekben a 2. szintű fejlett vezetőtámogató technológiával kapcsolatos incidenseket jelentettek, és amik legalább öt súlyos sérüléssel, illetve hat halálos balesettel jártak. A beszámolók túlnyomó többségét a Tesla adta 273-mal, amelyet a Honda követett 90-nel.

A szerdán közzétett adatok az autógyártók által a közforgalmú utakon történt balesetekről szolgáltatott, saját maguk által bejelentett adatokból származnak. A vállalatoknak pedig minden olyan esetről jelentést kell benyújtaniuk, amikor 2. szintű fejlett vezetőtámogató rendszerek érintettek. Ezek az információk pedig kifejezetten a 2. szintű ADAS-okra, azaz a kereskedelmi forgalomban kapható és jelenleg közutakon közlekedő vezetőtámogató technológiák legelterjedtebb változatára korlátozódnak. Ezek közé tartoznak a Tesla olyan rendszerei, mint az Autopilot és a GM féle Super Cruise.

Ám ezek az adatok nem tartalmazzák azokat a tényezőket, mint például az autógyártók által gyártott járművek száma, a forgalomban lévő járművek száma vagy az általuk megtett távolság. Tehát az információk kissé hiányosak.

A bejelentett balesetek többsége Kaliforniában történt. Az ország legnépesebb államában 125 karambol történt, a második helyen Florida áll 33 balesettel, majd Texas és New York következik 33, illetve 30 szerencsétlenséggel.

Az új járműtechnológiák mindezek ellenére sokat segíthetnek a balesetek megelőzésében, a balesetek súlyosságának csökkentésében, a minisztériumok pedig érdekeltek az olyan technológiák támogatásában, amelyek bizonyítottan képesek erre.

Habár a Tesla Autopilot technológiájával felszerelt járművek okozták a legtöbb balesetet, Elon Musk vállalatának van a legtöbb ilyen rendszerrel felszerelt járműve az utakon. Ezek pedig általában nagyobb képességekkel is rendelkeznek, és több területen működhetnek, mint más rendszerek.

A Tesla rendszereit Autopilot, Full Self Driving és Full Self Driving Beta márkanevek alatt forgalmazza az Egyesült Államokban. Musk pedig a múlt hónapban közölte, hogy a vállalat legújabb FSD Beta verzióját 100 ezer autóban fogják bevezetni.

(Gizmodo)

A figyelmetekbe ajánljuk