Két, teljesen különböző kontinensről származó startup mindössze öt nap különbséggel mutatta be az elektromos függőlegesen fel- és leszálló (eVTOL) repülőautóit. A kínai Xpeng Motors az Egyesült Arab Emírségek égboltján reptette a járművét, míg a német Volocopter Olaszországban tett egy kört a vadiúj légi taxijával.
A Xpeng eVTOL-ja, amely az X2 névre hallgat, hétfőn teljesített egy pilóta nélküli, 90 perces tesztrepülést Dubai városa felett. Az X2 nevű repülőgépet nyolc légcsavarral szerelték fel (kettő minden sarkon), amelyek 129 km/órás csúcssebességre képesek felgyorsítani, nulla szén-dioxid-kibocsátás mellett.
Csütörtökön eközben a Volocopter Rómában végrehajtotta az első, személyzettel ellátott nyilvános tesztrepülését. A kétüléses Volocopter 2X körülbelül öt percig volt a levegőben egy tesztpilótával a kormánynál. Kétszer repült egy nyolcas pályán, 40 km/órás sebességgel és körülbelül 40 méteres magasságban.
A Volocopter 2X 18 fix állású légcsavarral van felszerelve, amelyek mindegyikét külön villanymotor hajtja. A cég szerint a rövid, nagyvárosi kirándulásokra tervezett, csendes, károsanyag-kibocsátásmentes repülő autó 27 kilométert is képes megtenni, 100 km/órás sebességgel.
Ami talán még ennél is fontosabb, hogy a VoloCity a római Fiumicino repülőtéren épített vertiportról szállt fel. Ez Olaszország első fejlett légi mobilitást (AAM) tesztelő vertiportja, és a start tehát jelentős mérföldkövet jelent. Az Aeroporti di Roma azon dolgozik, hogy 2024-re kereskedelmi üzemet indítson a repülőtér és Róma között.
A Volocopter azt is reméli, hogy az eVTOL sorozatgyártású modellje a 2024-es párizsi olimpiára már működőképes vertiporttal lesz megtámogatva a Pontoise-Cormeilles-en-Vexin repülőtéren, Párizs külterületében.
Forrás: Robb Report