A Nissan és a Renault nyilvánosságra hozták a már jó ideje tartó, sokszor feszültségekkel teli szövetségük megreformálásának terveit.
A két vállalat hosszú hónapokig egyeztetett egymással, míg végül dűlőre tudtak jutni. Az autógyártók a közös nyilatkozatukban leírják, hogy „újra egyensúlyba hozták" a 24 éves kapcsolatukat, aminek az eredményeképpen a Renault csökkenti részesedését a Nissanban.
Ezen kívül a megállapodás értelmében a Nissan részesedést szerez a Renault zászlóshajójának számító Ampere elektromos autókat gyártó egységében.
A megállapodás kimondja, hogy a Renault több mint 43%-ról 15%-ra csökkenti részesedését a japán Nissanban, ami megegyezik a Nissan részesedésének nagyságával a francia cégben.
A vállalatok azt is közölték, hogy a Nissan legfeljebb 15%-os részesedést szerez a Renault új, elektromos járművekkel foglalkozó Ampere nevű vállalkozásában.
Ez is érdekelhet: Az utak után a levegőt is meghódítanák: repülő autót mutatott be a Renault
Érdemes pár szót ejteni a két cég lassan negyedévszázados kapcsolatáról: a szóban forgó szövetség 1999-ben jött létre, amikor a Renault megmentette a Nissant a csőd széléről. 2016-ban csatlakozott hozzájuk a Mitsubishi is, miután a Nissan jelentős részesedést szerzett nehéz az akkor kilátástalan helyzetben lévő autómárkában. Emellett a francia cég tulajdonolja többek között a román Dacia nevű autómárkát is, amelyet 1999-ben szerzett meg.
Christopher Richter a CLSA befektetési csoporttól azt mondta, hogy a változásokra azért volt szükség, hogy a két évtizedes partnerséget életben tartsák:
Ez egy utolsó kísérlet egy olyan szövetség megmentésére, ahol a két partner nem jön ki túl jól egymással. Remélhetőleg a szövetségen belüli státuszuk kiegyenlítésével maguk mögött hagyhatják a haragot, és találnak néhány olyan tevékenységet, ahol együttműködhetnek és hozzáadott értéket teremthetnek.
A két vállalat minden bizonnyal a folyamatosan formálódó autóipari trendek miatt jutott az előbb említett megállapodásra, hiszen pontosan tudják, hogyha túl sok pénzt és energiát fordítanak a civakodásra, akkor az EV-szegmens további szereplői villámgyorsan le fogják hagyni őket.
Mindannyian tudjuk, hogy az autógyárak globálisan öt-hat cégbe fognak összeolvadni, különösen a mesterséges intelligencia technológiában bekövetkező nagy változások miatt. Ebben a kontextusban a Nissannak és a Renault-nak egy jó partneri viszonyt kell kialakítania. Nem tudják és nem is engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy egyedül induljanak ebben a csatában
– mondta a BBC-nek Seijiro Takeshita, a japán Shizuoka Egyetem munkatársa.
Forrás: BBC