A 254 000 dolláros luxusszedánt úgy tervezték, hogy hihetetlenül energiatakarékos legyen.
A Lightyear elektromos járműgyártó startup bemutatta első sorozatgyártásra érett járművét: egy 254 000 dolláros (nagyjából 98 millió forint) napelemes elektromos autót, amely a vállalat szerint hét hónapig képes konnektor nélkül közlekedni. Bár az ultraluxus árcédula a legtöbbünk számára elérhetetlen lehet, a vállalat azt ígéri, hogy 2024-re vagy 2025-re készül egy olyan konstrukció, amely 30 000 dollár körül indul.
A kihívás: az Egyesült Államokban a közlekedés több üvegházhatású gázt bocsát ki, mint bármely más ágazat, ezért a globális felmelegedés megállításának kulcsfontosságú része, hogy meggyőzzük az embereket, hogy álljanak át a benzinfaló járművekről az éghajlatbarát alternatívák használatára. De még a klímatudatos vezetők is hezitálhatnak az elektromos járművek megvásárlásától a töltéssel járó gondok miatt - az akkumulátor feltöltése órákig is eltarthat, és a gyorstöltőállomások még nem mindenütt vannak jelen.
De még a klímatudatos vezetők is habozhatnak az elektromos járművek megvásárlásától a töltés nehézségei miatt - az akkumulátor feltöltése órákig is eltarthat, és a gyorstöltőállomások még nem mindenütt vannak jelen. 2013-ban az Eindhoveni Műszaki Egyetem hallgatói egy általuk épített napelemes autóval közel 2000 mérföldet tettek meg az ausztrál hegyvidéken, és megnyerték kategóriájukban a World Solar Challenge versenyt.
Néhány évvel később öt diák megalapította a Lightyeart azzal a céllal, hogy a napenergia felhasználásával felgyorsítsa az elektromos autókra való globális átállást, és megoldja a töltési problémát. Hat év fejlesztés után a Lightyear most bemutatta első sorozatgyártásra kész napelemes elektromos autóját: A Lightyear 0-t. A 254 000 dolláros luxusszedánt úgy tervezték, hogy hihetetlenül energiatakarékos legyen - a Lightyear még a légellenállást okozó oldalsó tükröket sem adta meg neki, helyette kamerákat választott -, és ennek eredményeként az akkumulátorok szilárd, 624 mérföldes hatótávolságával rendelkezik.
A jármű fő értékesítési pontja azonban a külsejét borító 53 négyzetméternyi napelem. A vállalat tesztjei szerint egy olyan személy, aki legfeljebb 35 kilométert ingázik, akár két hónapig is kibírja a napelemes elektromos autó feltöltése nélkül, ha olyan felhős éghajlaton él, mint Hollandia. Ha naposabb helyen, például Spanyolországban él, akkor hét hónapot is kibírhat. A Lightyear arra számít, hogy idén ősszel megkezdődik a napelemes elektromos autó gyártása, és az első ügyfelek 2022 novemberében kapják meg a járműveket.
Lightyear 0 nem csak egy napelemes autó vagy egy elektromos jármű esetében drága - ez drága, és az EV-kre való átállás nem egy negyedmillió dollárba kerülő autóval fog megvalósulni, függetlenül attól, hogy hány napelemmel van tele. Ezért tervezi a Lightyear, hogy kevesebb mint 1000 darabot gyárt a luxus EV-kből, mielőtt a Lightyear 2-re, a 30 000 dolláros napelemes elektromos autóra összpontosítana, amely reményei szerint 2024-re vagy 2025-re készül el.