Miután az Európai Unió és Kanada hasonló lépéseket tett az ukrajnai orosz inváziót követően, Joe Biden amerikai elnök 2022. március 1-jén, az Unió helyzetéről szóló beszédében az amerikai légtérből történő orosz repülések betiltását rendelte el.
Az amerikai közlekedési minisztérium (DOT) szerint a NOTAM és a szabályozási utasítások felfüggesztik minden olyan légi jármű üzemeltetését, amely orosz állampolgár tulajdonában van, illetve orosz állampolgár engedélyével, üzemeltetésével, lajstromozásával, bérlésével, lízingelésével vagy ellenőrzésével működik.
Közben, miután az összes orosz repülőgépet kitiltották az USA légteréből, a Boeing bejelentette, hogy azonnal megszünteti az orosz légitársaságok támogatását.
Mivel Oroszország ukrajnai inváziója folytatódik, a repülőgépgyártó március 2-án közölte, hogy beszünteti az orosz légitársaságoknak nyújtott alkatrész-, karbantartási és technikai segítségnyújtást. A vállalat azt is közölte, hogy ideiglenesen bezárta a Kijevben lévő irodáját és a moszkvai szimulátoros kampuszát.
Az orosz cégek által használt kereskedelmi repülőgépek többsége lízingelt, és több mint a fele külföldi országból származik.
Az AerCap, amely a világ legnagyobb repülőgép-lízingcége, hivatalosan megtiltotta a repülőgépek lízingelését vagy eladását orosz vállalatoknak.
A dublini székhelyű AerCap New York-i tőzsdén jegyzett részvényei 12,7 százalékkal estek, miután bejelentették, hogy nem lízingelnek többé orosz légitársaságoknak. Az amerikai székhelyű Air Lease közel 8 százalékkal esett.
A The New York Times arról ír, hogy az ír repülőgép-lízingcég szerint a gépek visszaszerzése nehéz lesz, ha a kormányzati szankciók miatt fel kell mondania szerződéseket.
Az Oroszországgal való kapcsolatokat megszakító magáncégek listája egyre bővül, ahogy a külföldi országok szigorítják az Oroszország elleni szankciókat, lezárják a légteret a repülőgépei előtt, és egyes orosz bankokat kizárnak a SWIFT pénzügyi-rendszerből.
Forrás: Travel Daily