Netflix sign on a building at sunset.

A Netflix a múlt hónapban először veszített felhasználókat, a jelszómegosztást és az ukrajnai háborút okolva. Sokkal valószínűbb, hogy a rossz pénzügyi gazdálkodás a valódi oka.


A Netflix részvényárfolyama olyan gyorsan esett a múlt hónapban, hogy elkezdték az emberek megkongatni a vészharangot a streamingóriással kapcsolatban. A vállalat az előfizetőit - konkrétan a jelszómegosztókat és a száműzött oroszokat - hibáztatta a zuhanás egyik fő okaként. A Gizmodóval beszélgető elemzők és vállalati kritikusok azonban másról beszéltek, arról, hogy egy olyan vállalat, amely nagy mennyiségű adósságot halmozott fel dominanciájának finanszírozására, nem tudta tovább fenntartani magát, amikor az előfizetői számok végre csökkenni kezdtek. A világ legnépszerűbb streamingszolgáltatása az április 19-i első negyedéves eredménybeszámolóján arról számolt be, hogy 200 ezer előfizetőt veszített ott, ahol eredetileg 2,5 millióval számolt. A következő negyedévre is borús jövőt jósolt, további kétmilliós veszteséget prognosztizálva. A vállalat megkezdte az alkalmazottak elbocsátását és a régóta várt produkciók leállítását, hogy megakadályozza a további visszaesést. Az első negyedéves eredménybeszámolóban Reed Hastings társ-vezérigazgató részben a fogyasztókra hárította a problémát.

A Hulu, az Apple és az Amazon által támasztott verseny mellett a vállalat legnagyobb problémái a következők voltak:

  • 100 millió előfizető, akik megosztják a jelszavakat barátaikkal és családtagjaikkal, ebből 30 millióan az Egyesült Államokban és Kanadában - ez a 222 millió globális fizetős tagságból összesen 222 millió.
  • Az Ukrajnában zajló háború, amely 700 000 előfizetőjébe került a Netflixnek, miután felfüggesztette a szolgáltatást Oroszországban.

Bár az elemzők nem számítanak arra, hogy a Netflix a közeljövőben a dodó vagy a Blockbuster útjára lép, néhányan, akik régóta szkeptikusak a Netflixszel szemben, igencsak átlátszónak és hamisnak érezték azt, ahogy a Netflix leírta pénzügyi gondjait. Más technológiai cégek is küszködtek az idei első negyedévben az eredménykimutatásuk szerint, számos okból, az ukrajnai háborútól kezdve az ellátási lánc problémáin át, de miért teljesített különösen rosszul a Netflix, és miért pont most? A jelszómegosztási incidensek nem nőttek érdemben a negyedév során. Mindig is tudtak róla. A vállalat a befektetőknek írt levelében elismerte, hogy a fiókmegosztás a fizető tagságunk százalékos arányában nem sokat változott az évek során. A Netflix azt állította, hogy a fiókmegosztással az a probléma, hogy nehezebbé válik a felhasználók számának növelése, de maga a Netflix is népszerűsítette egyszer a fiókmegosztást egy 2017-es tweetben.

Hastings az első negyedéves telefonbeszélgetésen azt mondta, hogy 2021-ből kilépve a cég növekedése logikus következtetés volt. De most, 2022-be érve ez nem igazán állja meg a helyét. A jövő útja szerintük a fiókmegosztás korlátozása vagy monetizálása, esetleg hirdetések hozzáadása, és a tartalmaik minőségének fokozása. De Spence Neumann, a Netflix pénzügyi igazgatója az első negyedév során emelkedést látott a lemorzsolódásban. Egyes becslések szerint a lemorzsolódás az összes streaming-hálózat körében 37%-ra tehető az amerikai fogyasztók körében, ami a Deloitte tanácsadó cég jelentése szerint az elmúlt két évben állandó maradt, és nem egyedi az elmúlt negyedévben. A távozó előfizetők egy része csak azért dobja el a fiókját, hogy később az év folyamán újra használja, de a Netflix már nem teszi közzé nyilvánosan a konkrét elvándorlási adatokat a negyedéves eredményjelentéseiben, vagyis kívülről nehéz megmondani, hogy a Netflix tartalma valójában mennyire kapcsolódik a nézőkhöz.

2015-ben a Netflix a verseny új hullámával nézett szembe. A visszavágás érdekében a vállalat az ezt követő években összesen 15 milliárd dollárt vett fel hitelként, amelyet az új eredeti tartalomgyártásaik finanszírozására szántak. A Netflix nem csak az amerikai vagy a nyugati piacokat akarta kiszolgálni, hanem olyan termékeket akart létrehozni, amelyeket a világon mindenhol néznek. Úgy tűnt, hogy mindezek a kiadások még vonzóbbá teszik a vállalatot a befektetők számára, és ezt a részvényárfolyam 2015 és 2021 közötti általános pályája is bizonyította. A világjárvány áldás volt a Netflix számára. A produkciók leálltak, ami rövid távon sokkal kevesebb pénzt jelentett, és eközben a világ lakossága bezárva rekedt, unatkozott és keresett valami néznivalót. A világszerte több mint 200 millió fizető ügyféllel magasan szárnyaltak. A vállalat közel egy évtized után végre pozitív cash flow-val rendelkezett, és nem mellesleg a részvények ára 700 dollár volt részvényenként, ami a valaha volt legmagasabb árfolyam.

A vállalat a negyedik negyedéves jelentésében bejelentette, hogy visszavásárolja saját részvényeit, és visszafizeti néhány lejáró kötvényét, így mintegy 15,4 milliárd dollárnyi bruttó adóssága marad. Akkor vásárolsz vissza részvényeket, amikor növelni akarod a részvényeid árfolyamát, mert úgy gondolod, hogy a részvényeid alulértékeltek. A Netflix túlságosan magabiztos volt az előrejelzéseiben. A nagyobb probléma továbbra is a Netflix üzleti modellje. A műsorok és filmek többsége szabadon elérhető, így egy hétvége alatt egy nagy adag tartalmat el lehet fogyasztani, majd az ügyfeleknél maradhat több száz olyan műsor, amely nem érdekli őket. Ez azt jelenti, hogy az előfizetők folyamatos megtartása érdekében a Netflixnek folyamatosan olyan tartalmakat kell gyártania, amelyek sokféle közönségnek szólhatnak, méghozzá minden versenytársánál agresszívabb ütemben. Az olyan streamingszolgáltatók, mint az HBO, minden héten visszavonzzák az embereket az olyan sorozatokkal, mint a Trónok harca, és hónapokig tartják a figyelmüket szériáikon. És bár a darálható sorozatok modellje évekig működött, amikor végül nem működött, a vezetők másban látták a hibát.

Az üzleti modelljének kritikusai, még azután is, hogy a vállalat bejelentette, hogy tavaly januárra túljelentette a várt előfizetői növekedést, gyakran ökölrázó kiugrónak tekintették a Wall Street elemzőinek nagyobb konszenzusát, amely a Netflix sebezhetetlenségét állította. Akárhogy is, nehéz út áll a Netflix előtt, különösen a konkurenciát figyelembe véve. Más cégek, mint az Amazon vagy az Apple 20 milliárd dollárt költhetnek eredeti tartalomra és meg sem érzik. Ráadásul az előfizetői bázisuk olyan fizikai termékekhez kötődik, mint az Apple TV, és olyan szolgáltatásokhoz, mint az Amazon Prime. A hirdetési szint bevonása segíthet a gyengélkedő vállalatnak visszatérni a helyes útra. A reklámokkal támogatott előfizetési szinteket nemrég vezették be az HBO Max és a Disney+ esetében, és a Netflix az év végéig kiadhatja a saját verzióját. A Netflixnek és befektetőinek meg kell változtatniuk a szemléletüket, különösen a cég adósságának felhasználását illetően.


A figyelmetekbe ajánljuk