Felmerül persze a kérdés, hogy mennyire magángép, ha idegenek is vannak rajta.
A magánrepülőgépen való utazás megosztása világjárvány idején ellentmondásosnak tűnhet, de az együléses charter-értékesítésben részt vevő maroknyi cégek közül a legtöbb arról számolt be, hogy a Covid-19 járvány kitörése óta növekedett a bevételük. Ugyanakkor továbbra is fennáll a szakadék az ezen új üzleti modellek által megcélzott fiatal repülők és a magánrepülőgépes ügyfelek között.
A 2013-ban indult Wheels Up az együléses charter koncepciót azzal indította el, hogy megosztott járatokat kínált az eredeti King Air 350i turbólégcsavaros repülőgépekből álló flottáján, majd a programot nagyobb üzleti repülőgépekre is kiterjesztette. A Shared Flight programban a Core-tagok üres helyeket keresnek, és a közelgő járatokat az alkalmazáson közzéteszik. Az utazók számától függően, akik stoppolnak, ez 50 százalékos vagy még nagyobb megtakarítást eredményezhet.
A dallasi székhelyű JSX az alaptevékenységét az egyéni ülőhelyek eladására szervezte. A vállalat 30 férőhelyes, átalakított Embraer ERJ gépekkel kezdett menetrend szerinti járatokat indítani a kaliforniai, Las Vegas-i és Phoenix-i fix bázisú üzemeltetők között, a kereskedelmi járatok luxusabb alternatívájaként pozícionálva azt.
Ben Kaufman, a JSX igazgatója szerint ez azonnal sikert aratott az igényes vásárlók körében. Sok fiatalról érkezett, és ingyen reklámot kaptak szelfik révén a közösségi médiában. De ahogy a JSX terjeszkedett, a dinamikus árképzési modellje jelentősen megemelte az áraka, ami megváltoztatta az ügyfélkört, sokkal több az idősebb érdeklődő, mint korábban.
Az ötlet az üzleti modell mögött az volt, hogy a magánrepülőgépek néha félig üresen repülnek, néhány cég pedig szerette volna megtölteni ezeket a gépeket is. Erre pedig kapóra jönnek azok az emberek, akik gyorsan keresnek járatot, az elképzelés az volt, hogy így magy sokkal elérhetőbb lesz a magángéppel való utazás. Ez pedig felveti a kérdést: mennyire magánjellegű a magánrepülőgépes utazás, ha egy csomó idegen is részt vesz benne?
(Forrás: Robb Report)