A BBC cikkéből kiderül, hogy az amerikai United Airlines rögtön 15 új szuperszonikus utasszállítót vásárol a jövőben a Boom Supersonicrepülési startuptól.
Róluk egyébként már írtunk tavaly ősszel. Akkor az XB-1-re keresztelt szuperszonikus gépüket mutatták be, amelynek már a prototípusát is elkészítették. A mostani megállapodás egy másik fejlesztésükről szól: a United Airlines az Overture repülőkből rendelt be tizenötöt. Ezek elméletileg már 2029-ben a légitársaság rendelkezésére állnak majd.
A tervek szerint az első Overture 2025-ben készül majd el teljesen, majd 2026-ban már a levegőben fogják tesztelni. A United Airlines a szerződésben kikötötte, hogy csak akkor készek kifizetni a gépenként 200 millió dolláros, azaz összesen 3000 millió dolláros (nagyjából 850 milliárd forint) megrendelést, ha a repülőgépek minden biztonsági előírásnak megfelelnek majd. Ráadásul az Overture-t teljes mértékben biokerozin fogja hajtani, azaz nulla kibocsátása lesz
A fentebb említett dátumok koránt sem biztosak, ismerve a Boom eddigi történetét. Ugyan a vállalatnak óriási tervei vannak a légi közlekedésben, eddig még egy repülőjük sem emelkedett a magasba. Az XB-1 terveit például már 2016-ban bemutatták, amikor azt ígérték, hogy 2017-ben elkezdik a repülési teszteket, és 2020-ban már utasokkal is forgalomba álltak volna. Ebből végül egy évtizedes csúszás lett, és a 2029-es dátumot lőtte be itt is a gyártó.
Az Overture a tervek szerint 1805 kilométer per órás (1,7 Mach) sebességre lesz képes, amely elmarad a Concorde 2180 kilométer per órás (2,04 Mach) sebességétől. Előbbi kétszer olyan gyorsan megy majd mint az átlagos repülők, utóbbi pedig kétszeres hangsebességre is képes volt.
Mint ismert, 2003 óta nem repült kereskedelmi forgalomban szuperszonikus repülő. A legendás Concorde, amit az Air France és a British Airways üzemeltetett, a 2001-es párizsi baleset és a fenntartási költségek miatt végleg a garázsba gurult.