Jeff Bezos, az Amazon és Sir Richard Branson, a Virgin Galactic feje már sikeresen eljutott a világűr határáig. Mindkettő nagy durranásnak számított, és egy lépéssel közelebb kerültünk a régóta tervezett űrturizmushoz. Most úgy néz ki, rövid időn belül már naponta többször is felszállhatnak hasonló űrrepülők.

A Robb Report mutatta be a Dawn Aerospace vállalat terveit, amelynek vezérigazgatója Stefan Powell. A cikk szerint a cég a múlt hónapban már öt sikeres repülést hajtott végre az Mk-II Aurora nevű űrhajójával, amely 2022-re már az alacsony űrbéli pályát is célba veszi.

Egyelőre a tesztrepülések csupán egy kilométeres magasságban folytak, de rengeteg értékes adatot sikerült összeszedni az egészen apró, 5 méter hosszú és 165 kilogrammos, hatalmas erejű repülőgépről.

A vállalat egy rakétahajtóművet is fejleszt, amely a jövő év elején kerül az Mk-II-be. Ez lehetővé teszi, hogy egy hagyományos leszállópályáról felszállva elérjen az űr határáig, majd leszálljon ugyanarra a kifutóra. Mindezt többször egy nap.

Ezzel a Virgin Galactic és a Blue Origin mellett a Dawn Aerospace is az űrturizmusban is érdekelt lehet (akárcsak annak a futballpálya-méretű űrballonnak, amelyről itt írtunk részletesen).

Az Mk-II-t az időjárás- és klímamodellezéshez szükséges légköri adatok rögzítésére, valamint tudományos kutatásokra és technológiai bemutatókra is használják majd

mondta Powell a Robb Reportnak. De a végcél nem ez lesz,

Az Mk-II technológiai demonstrátorként szolgál a következő járművünk, az Mk-III számára.

A nagyobb űrhajó néhány évvel később érkezik majd, és a tervek szerint 550 kilós rakományok szállítására lesz képes, így műholdak és csomagok mellett potenciálisan űrhajósokat is fel tud majd vinni az űrbe. Az Mk-III is naponta több utat tenne meg, és mérete és újrafelhasználható szerkezete alacsony költségeket is biztosít. Mindez környezetvédelmi szempontból is előrelépés lenne az űrkutatások szempontjából.

Az űripar nagymértékben függ az olyan járművektől, amelyek csupán egyszer repülnek az űrbe, sok hordozórakéta-gyártó vállalat az egyre alacsonyabb árak érdekében tömeggyártásra törekszik, ahelyett, hogy az újrafelhasználhatóságon keresztül a költségmegtakarításra törekedne.

– mondta. Powell az autóipart hozta fel példaként:

Ha csak egyszer vagy néhányszor használhatnánk az autónkat, mielőtt kidobnánk, az aligha tekinthető fenntarthatónak vagy gazdaságosnak. A csapatunk szerint többé már nem elfogadható, hogy a kilövő tartozékokat kidobják, amikor a szénlábnyomunk túlnyomó része a gyártásukból ered.


A figyelmetekbe ajánljuk