Kutatók és alvásszakértők megkongatják a vészharangokat egy új keletű marketing taktika miatt: hamarosan a reklámok bekúsznak az álmainkba. De mit jelent ez?
A Harvard, az MIT és a Montreali Egyetem kutatótriója az Aeon című folyóiratban jelentetett meg egy esszét az álomhackelésről, amelyben arra figyelmeztet, hogy egy friss felmérés szerint a marketingesek 77 százaléka tervezi, hogy a következő három évben álomtechnológiás hirdetéseket használjon.
Több marketingkutatás nyíltan teszteli az új módszereket, amelyekkel az alvás és az álomhacking segítségével megváltoztatható és irányítható a vásárlói magatartás. Az álominkubáció – az álomtartalom befolyásolására szolgáló ingerek bemutatása alvás előtt vagy közben – kereskedelmi, profitorientált felhasználása gyorsan valósággá válik."
– írja a csapat.
Az esszéből pedig kiderül, hogy egy olyan eszközön is dolgoztak szakemberek, amelyet arra terveztek, hogy kommunikáljon az alvó alanyokkal, sőt „feltörje" az álmaikat.
A tudósok ezek után írtak egy nyílt levelet az év elején, amelyben az álmokat feltörni próbáló hirdetőkre panaszkodtak. A dokumentumot negyven másik tudós is aláírta. Az írók pedig azt is megfogalmazták, hogy az Egyesült Államokban a reklámokat szabályozó Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnak (Federal Trade Commission) frissítenie kellene a reklámokban megjelenő tudatalatti üzenetekkel szembeni szabályokat, hogy betiltsák az álomhackelést.
A szerzők szerint fontos cselekedni, mielőtt túl késő lenne, mert bár az álominkubációnak gyakorlati haszna van – például a PTSD kezelése –, csak idő kérdése, hogy az alvásunkat figyelő órákat, alkalmazásokat és egyéb eszközöket gyártó technológiai cégek elkezdik eladni ezeket az adatokat, vagy arra használják ezeket a kütyüket, hogy álmainkat feltörjék, miközben szunyókálunk. A legrosszabb az egészben pedig az, hogy valószínűleg nem is fogunk emlékezni rá.