Chanel No.5
Fotó: Unsplash / Declan Sun

A név kötelez: így születtek a luxusmárkák ikonikus termékei

A csúcsminőség még nem minden – egy véletlen találkozás, egy híresség jó helyen elejtett mondata, olykor pedig történelmi rekordok is szükségek ahhoz, hogy egy-egy tárgyért milliók kezdjenek rajongani. Bár egyes márkák a luxus szinonimái, fogalommá csak azok a termékeik válnak, amelyek neve mögött emberi történetek húzódnak. A Hamu és Gyémánt magazin nyári lapszámában megjelent Mutató cikkünkből mutatunk egy részletet.


Az illat, amely öltöztet: Chanel No.5

Amikor a divattervező Gabrielle „Coco” Chanel elhatározta, hogy cégével a parfümök piacán is megveti a lábát, az addig megszokott virágillatoknál összetettebb élményt nyújtó terméket vizionált magának: egy kliséktől mentes, érzéki, nőies és „absztrakt” illatot, amelyet olyan szakértelemmel kreálnak meg, akár egy ruhakölteményt. Létrehozásával az alkotóvágytól fűtött parfümőrt, Ernest Beaux-t bízta meg, aki a felkérésre bátran belevethette magát a kísérletezésbe.

A legenda szerint a munka végeztével Beaux tíz sorszámozott üvegcsét nyújtott át Cocónak, akit az ötödik üveg tartalma nyűgözött le leginkább. Egy másik verzió szerint a meglehetősen babonás Mademoiselle ez alkalommal is szerencseszámához, az ötös számjegyhez ragaszkodott – hiszen új kollekcióit is mindig ötödik hó ötödikén mutatta be. Az 1921-ben született Chanel No.5 több mint nyolcvan összetevőt tartalmaz, és állítólag ez volt a történelemben az első olyan illatszer, amelyhez az összetettebb végeredményt biztosító szintetikus komponenseket, azaz aldehideket használtak.

A márkatulajdonoshoz hasonlóan rebellis illat hatalmas sikert aratott. Persze ehhez szükség volt Chanel újszerű kampányára, illetve a későbbiekben sokat segített Marilyn Monroe nyilatkozata is, miszerint pizsama helyett csak pár csepp Chanel No.5-ot visel az ágyban. A letisztult üveg és a Vendôme tér inspirálta kupak azóta is változatlan, a tartalom azonban némi finomításon esett át az elmúlt 103 évben, a korszellemhez igazodva.

Folytatás a Hamu és Gyémánt magazinban!

A Hamu és Gyémánt magazin nyári lapszáma

Miről kapta a nevét a rekorderek órája, a Rolex Daytona? Hogyan született meg a táskák királynője, a Hermés Birkin első verziója? A teljes cikket, benne további történetekkel luxusmárkák ikonikus termékeiről keressétek a Hamu és Gyémánt magazin nyári lapszámában, amely elérhető a kiemelt újságárusoknál, illetve megrendelhető, előfizethető közvetlenül a kiadónál.

Szöveg: Bihari Dániel

A figyelmetekbe ajánljuk