Mozinet
június 12., 2025  ●  Kultúra  ●  Bódy Kolos

Az önismeret a természetben kezdődik? – Kritika a Pásztorok című filmről

Meditatív, magával ragadó, természetközeli. Már a film első néhány képkockájától ezek a jelzők keringtek a fejemben. A jó hír pedig az, hogy a Pásztorok közel kétórás játékideje alatt végig megtudja tartani ezeket a jellemzőit – hála egyszerű, de mindenki által átélhető fő üzenetének: vissza a természetbe. Kritika.

Egy mély levegővétel és egy hosszas kifújás, mindezt egy békés és zöld környezetben. Megkockáztatom, legtöbbünk sok mindent megtenne ezért az egyszerű, mégis sokszor kivitelezhetetlen pillanatért egy fárasztó hétköznap után. Csakhogy a rohanások közepette nem adatik meg mindenkinek ez, Sophie Deraspe rendező legfrissebb alkotása azonban felér egy alapos légzőgyakorlattal.

A 2024-es Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb kanadai film díját elnyerő Pásztorok (Shepherds) a huszonéves Mathyas (Félix-Antoine Duval) életét követi nyomon, aki hátrahagyja egészségromboló, stresszes irodista életét, és Kanadából egészen a dél-francia Provance tartományba költözik át. Célja egyrészt, hogy a természet békességében megírja élete első könyvét, közben pedig a régióban hatalmas hagyományokkal bíró pásztorkodással is közelebbről megismerkedjen.

Ezt követően hamar belecsöppen a tanyasi világ mindennapjaiba, az új hivatás azonban jóval nagyobb kihívásokat rejteget magában, mint azt elsőre gondolta.
Fotó: Mozinet

Városi fiú vagy, aki pásztort játszik!

 – hangzik el a helyi gazdák szájából, akik nem is tudják komolyan venni a karakter ötletét. Ekkor, a film második jelenetében pedig még mi, nézők sem hiszünk igazán a sikerében. Ahogy azonban hullanak rá a feladatok, Mathyas szakadatlanul kitart elhatározása mellett. Az akták tologatását juhok terelésére cseréli – amely a rengeteg gyalogláson túl jóval összetettebb, mint laikusként elsőre gondolnánk: minden jószágot külön meg kell óvni a veszélytől, a beteg vagy gyenge állatokat egyből ki kell szűrni, egyes helyzetekben pedig élet és halál uraként kell viselkedni.

A kiszakadás élménye

A film az első perctől kezdve kimondottan egy természetvédelem és a vidék fontosságát kiemelő, nem mellesleg egy modern kapitalizmus ellen felszólaló tanmese. Azt is érezhetjük már a legelejétől, hogy a film készítője a pásztorok által megtestesített örökös szabadságérzetet és kitartást akarta kihangsúlyozni. Ezek azok a fő erények, amelyek kivezethetnek a 21. századi felgyorsult mindennapok útvesztőjéből. Bár Mathyast a sokat látott juhterelők és gazdák próbálják rávezetni a mesterség csínjára-bínjára, ez csak sok buktató és nehézség után sikerül, ráadásul csak részben. Azaz a Pásztorok egyáltalán nem egy színtiszta sikersztori.

A történet effajta életszagúsága miatt pedig a főhősünk kiszakadását maradandó élmény végigfigyelni a vásznon, főként azért, mert megnyugtathat minket a tudat, hogy mi is képesek lehetünk egyszer egy hasonló elvonulásra – talán valamikor a nem is olyan távoli jövőben. Emellett pedig – valljuk be – sokunknak jól esik a tudat, hogy egy új mozi tétje nem az egész emberiség és bolygónk megmentése, nem repkednek szuperhősök balról-jobbra, és még igazi főgonosz sincsen. 

 

Ehelyett „csak” egy elszánt fiatal álmát követjük, amely nem egy világmegváltó terv véghezvitele, hanem annak a felelősségnek az elbírása, hogy felvigyen legelni egy több mint 800 juhot számláló nyájat az Alpok hegycsúcsai közé.
Fotó: Mozinet
David Attenborough is büszkén csettintene

Mindeközben nincsenek se nagy megfejtések, csak rövid, naplószerű monológók, tömör dialógusok és néha felcsendül egy-egy klasszikus zenei betét. A mozi – és ahogy haladunk előre Mathyas utazásában egyre inkább – elsősorban a szinte már természetfilmeket idéző naturalista látványvilágára helyezi a hangsúlyt: az alpesi táj pedig pont tökéletes alany erre. A kitartott nagytotálokba, és a sokszor egy helybe lerakott kamera nyugodtságába ugyan néha belekolompol a nyáj vagy befurakodik Mathyas tekintete, de ezek talán még meg is erősítenek minket abban, hogy ez a film főként tényleg a vizualitásával kíván mesélni.

Mellékkarakterekből ugyan kapunk néhányat, de a főszereplőhöz csatlakozó lány kivételével mindegyikőjük ugyanolyan marad akkor is, amikor elválunk tőlünk, mint amikor megismertük őket. A fókusz itt valóban a természet békességén van és a főszereplőnkön, aki a hegytetőről visszatekintve tudja leginkább elfogadni helyét a világban.  

És mi a tetőpontja ennek a különös találkozásnak?

Talán az említett hegycsúcs, de talán nem is rakta bele a rendező ebbe a két órába. Ehelyett csak ránk bízta, hogy mi válaszoljuk meg – már a moziteremből kilépve.Bár sokaknak konyhafilozófiának tűnhet majd az alkotás üzenete, az vitathatatlan, hogy a szó klasszikus értelmében ez egy esztétikus film, amelyből minden néző hazaviszi magával majd azt a pár jelenetet, amelyre felüdülésként gondolhat vissza egy-egy szürkébb és kimerítő napjának közepén.

Sean Penn 2008-as Út a vadonba című elvonulástörténetének vagy Wim Wenders 2023-as Tökéletes napok című alkotásának testvérfilmje is lehetne a Pásztorok. Sokaknak – az utóbb említett, egy japán vécépucoló békés mindennapjait bemutató filmhez hasonlóan – leginkább az maradhat majd meg a fejében, hogy a főszereplő mosolyogva fürkészi a bárányfelhőket és a napsütötte eget – mintha csak beszélgetne velük – miközben csak megéli a pillanatot, és elmerül a fizikai valóságunk egyszerű részleteinek szépségében. Talán erre mondják, hogy „ami igazán fontos, az maga az út és nem a cél”.

Pásztorok (Shepherds), kanadai filmdráma, 113 perc, 10/8

Június 12-étől a magyar mozikban.

A legfontosabb hírekért iratkozz fel hírlevelünkre!