Füstös bárok, eső áztatta utcák, árulásra kész femme fatale-ok és kiégett magánnyomozók – a film noir (francia jelentése: „fekete film”) világa egyszerre nyomasztó és vonzó. Ez a sajátos hangulatú filmes irányzat az 1940-es és 50-es évek Hollywoodjának egyik legsötétebb, mégis legizgalmasabb korszakát idézi. Mostani írásunkban 5 olyan művet gyűjtöttünk össze, amelyek nemcsak a műfaj aranykorát jelentették, de a mai napig inspirálják a filmrendezőket és rajongókat világszerte.
Az IndieWire szerint a film noir expresszionizmusa olyan nyelvet fejlesztett ki, amely stilizált, kontrasztos világítással fokozza a hangulatot és a drámai hatást. Sok nagy mestere Európából, elsősorban a német expresszioniuzmus hagyományából érkezett Hollywoodba, így bevándorlóként még hitelesebb képet tudtak festeni az amerikai élet ígéreteiről és kihívásairól.
A kék gardénia (The Blue Gardenia)
Fritz Lang 1953-as filmje egy hétköznapi nő történetét meséli el, aki egy ártatlan estét követően egy gyilkosság gyanúsítottjává válik. A cselekmény szerint Norah elfogadja egy sármos, de tisztességtelen férfi vacsorameghívását. Az este során a nő lerészegedik, majd másnap emlékezetkieséssel ébred – és megtudja, hogy a férfit meggyilkolták. A film klasszikus noir eszközökkel dolgozik: árnyékos képi világ, pszichológiai feszültség, na és persze nagyfokú erkölcsi bizonytalanság, a végeredmény pedig egy mesteri pszichodráma a század közepi komplexusokról.
A postás mindig kétszer csenget (The Postman Always Rings Twice)
Tay Garnett 1946-ban rendezte ezt a filmet, amely egy ikonikus film noir, a műfaj egyik legismertebb femme fatale-története. A cselekmény szerint egy fiatal férfi betéved egy útszéli vendéglőbe, amit egy idősebb férfi és gyönyörű felesége vezet. A két fiatal között gyorsan szenvedélyes kapcsolat bontakozik ki és hamarosan megfogalmazódik a gondolat: ha megszabadulnának a férjtől, végre szabadon élhetnének együtt.
A gyilkossági terv viszont sokkal súlyosabb következményekkel jár, mint azt elsőre gondolták – a bűntudat, a bizalmatlanság mindent felemészt. Számos rajongó szerint Lana Turner színésznő fehér ruhája zseniális kontrasztban áll a karakter sötét oldalával.
Ezt is olvasd el! 80 éve ért véget Európában a II. világháború: 5 hiteles film a történelem legsötétebb időszakáról
A gonosz érintése (Touch of Evil)
Orson Welles 1958-as filmjének nyitójelenetét a mai napig sokan szeretik és tisztelik: a jelenet egy legendás, vágás nélküli, három perc hosszú snitt, amit máig a filmtörténet egyik legjobb kezdésének tekintenek. Érdekesség, hogy a rendező maga vállalta a mű főszerepét. A cselekmény szerint egy amerikai-mexikói határvárosban autós robbantás történik, amit a helyi rendőrfőnök elkezd kivizsgálni.
Csakhogy a nyomozásba belekeveredik egy drogügyész, aki feleségével éppen nászúton van. Az ügyész hamarosan gyanítani kezdi, hogy a rendőrfőnök korrupt és rendre hamis bizonyítékokat gyűjt a bűnözők elítéléséhez. A hatalom romlottsága és a végzet elkerülhetetlensége a mű két legfontosabb témája.
Alkony sugárút (Sunset Boulevard)
Csak hogy hű legyen a műfaj sajátos hangulatához, a film egy úszómedencében fekvő férfival kezdődik. Ő a szerencsétlen forgatókönyvíró, aki elmeséli, hogyan került ebbe a helyzetbe: menekülés közben egy villába keveredett az Alkony sugárúton. Itt él visszahúzódó életet a némafilmek egykori sztárja, Norma, aki elzárkózva él a múlt dicsőségében, és azt hiszi, Hollywood csak az ő visszatérésére vár.
Norma alkalmazza a férfit, hogy segítsen neki forgatókönyvet írni – közben pedig érzelmileg is egyre jobban birtokolni próbálja őt. A kapcsolat tragikus irányt vesz… Billy Wilder 1950-es filmjét 11 Oscar-díjra jelölték, amiből hármat meg is nyert.
A hosszú álom (The Big Sleep)
Nem lenne teljes a lista Humphrey Bogart nevének említése nélkül. Az általa alakított magándetektív figurája egy tehetős család kérésére nyomozni kezd. A látszólag egyszerű zsarolási ügy gyorsan bonyolódik: eltűnt személyek és gyilkosságok, amelyek egyre kiszámíthatatlanabbá teszik az életét. Miközben próbálja kibogozni a szálakat, egyre több veszély fenyegeti és egyre nagyobb erkölcsi dilemmába ütközik.
A cinikus, de alapvetően erkölcsös magándetektív a film noir egyik alaptípusa. Howard Hawks rendező filmjében minden klasszikus noir-elem benne van: femme fatale, titkok, gyilkosságok, füstös belső terek, na és a hangulatos éjszakai jelenetek.
Figyelmedbe ajánljuk! Triplán ütnek: 6 legendás filmtrilógia, amit egyszer mindenkinek látnia kell