Szent Miklós hozza az ajándékokat, a krampusz pedig a fájdalmat. Íme néhány dolog, amit talán nem tudtál a Mikulás démoni társáról!
A krampusz nem az anti-Mikulás
Amióta Krampusz megjelent a popkultúrában, azóta a mikulásellenes démonként ábrázolják. Egyes esetekben ő érkezik a Mikulás helyett, hogy elrabolja a gyerekeket, hogy aztán egy éjszakán át kínozza őket, vagy a pokolba hurcolja őket, míg más ábrázolásokon úgy harcol a piros ruhás, pocakos emberrel, mintha ősellenségek lennének.
A kelet-európai mondavilágban azonban valójában a Mikulás mellett dolgozik, és jellemzően együtt járnak házról házra. A jóságos Mikulásnak így nem kell szenet cipelnie, ha ott van mellette kísérője, aki helyette bünteti meg a csintalan gyerekeket.
Ki vagy mi ő?
commons.wikimedia.orgA krampusz nem egy lény. Bár sokan úgy gondolnak rá, mint a karácsonyi mondavilág egyik központi alakjára, a krampusz csak egy minősítő kifejezés arra a fajta patás démonra, amely Szent Miklós mellett utazik.
Ahány ország, annyi változat
Bár valószínűleg ő a legismertebb karácsonyi démon, Európa-szerte számos változata létezik. Németország egyes részein Knecht Ruprechtről beszélnek, egy krampusz-szerű figuráról, aki sötét csuklyát visel, és a gyerekeket a pokol mélyére viszi. Franciaország egyes részein ez a legenda Pere Fouettard néven ismert, ami ostoros atyát jelent, Svájcban pedig Schmutzli néven ismerik.
A krampuszmaszkok a népművészet értékes darabjai
Persze, valószínűleg néhány üzletben beszerezhetsz néhány műanyagmaszkot, de az nem az igazi. A krampuszfelvonuláson viselt maszkok hagyományosan fából készülnek, és szakavatott kézművesek faragják őket kézzel. Az antik maszkok gyakran múzeumokban kötnek ki, akár néprajzi múzeumokban, akár kifejezetten a krampuszokra specializálodott tárlatokon.
Csak semmi krampuszkodás
Krampuslauf-fesztivál Münchenben 2013-ban
www.flickr.comAz évente megrendezett Krampuslauf-fesztivált (krampuszfelvonulás) 1934-1938 között betiltották Ausztriában, amikor az országot a fasiszták irányították. Úgy vélték, hogy a krampusz a bűn és a gonoszság szimbóluma. Bár tudták, hogy Szent Miklós-legenda mellékterméke, ennek ellenére úgy érezték, hogy túlságosan keresztényellenes ahhoz, hogy ünnepeljék.