Csütörtökön kezdődik Európa legnagyobb és legrégebbi tókerülő vitorlásversenye, az idén 90 éves 56. Kékszalag. A 9 órakor kezdődő regattára a szervezők közel 3000 sportolót és több mint 500 hajót várnak, akiknek 48 órájuk lesz megtenni a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalat. A versenyen sorozatban a negyedik alkalommal áll rajthoz a Szénási Zsolt vezette Cofidis Sailing Team, ahol a főszerep az ifjú tehetségeké. A csapatvezetőt kérdeztük a hazai utánpótlás helyzetéről, a vitorlázásról és persze a Kékszalagról.
A hitelintézet által támogatott csapatnál nem (feltétlenül) a jó eredmény az elsődleges cél: a fiatal magyar tehetségeknek igyekeznek lehetőséget adni, hogy egy gyors katamaránon is versenyezhessenek.
Amikor belekezdtünk, csapatfőnökként az volt a fő szakmai célom, hogy próbáljunk meg minél több lehetőséget adni a fiatal vitorlásoknak, hogy egy ilyen típusú, keskeny katamarán kormányát is megfogják
– mesélt Szénási a kezdetekről, aki szerint nagyon is szükség van az ehhez hasonló kezdeményezésekre, hiszen a vitorlázás nem tartozik az olcsó sportágak közé, ezért a lehetőségek is korlátozottak:
Mások nem szívesen adják oda a hajójukat, még ha rengeteg fiatal tehetségünk is van, hiszen egyetlen hiba is sokmilliós kárt okozhat. Én úgy gondoltam: miért ne? Felborulunk, aztán majd visszaállítjuk.
Cofidis Sailing Team
Az említett Extreme 40-es katamarán egyébként igazi ritkaságnak számít a Balatonon: az Extreme Sailing Series sorozat befejeztével a megépített 12 hajóból 3 darab került Magyarországra, köztük egy – a Cofidis támogatásával –Szénásiékhoz. Ugyan ma már léteznek jóval gyorsabb katamaránok is, az Extreme 40 tempójára így sem lehet panasz, hiszen a szél sebességének kétszeresével is képes haladni, nem mellesleg: kifejezetten költséghatékony konstrukció, az összeszerelése nagyjából 6 órát vesz igénybe, egy esetleges sérülés után pedig gyorsan vízre bocsátható.
A Cofidis hajóját az elmúlt években többek között olyan nevek is kormányozták, mint a Vadnai- és a Gyapjas-testvérek, ahogy a 2023-ban (Gyapjas Zsombor mellett) SSL Világkupát nyert, olimpiai ezüstérmes, világ- és Európa-bajnok Berecz Zsombor is vitorlázott már az Extreme 40-es fedélzetén. Ettől függetlenül a fiatal vitorlázók bevonása miatt a csapat évről évre változik, ami minden pozitívuma mellett is nehezíti a felkészülést.
Mivel a fiatalok gyakran ismeretlenül jönnek, ezért az első pár hét arról szól, hogy feltérképezzék a hajót. Amíg az összeszokott csapatoknál több tucat edzés zajlik a Kékszalag előtt, addig mi 6-10 gyakorlás után már a rajtvonalnál vagyunk.
Szénási ennek ellenére is minden évben örömmel száll vízre a Balatonon, hiszen úgy látja, a magyar utánpótlás a nagy vitorlás nemzetek között is megállhatja a helyét. Egyre több fiatal vitorlázik versenyszinten, és hiába vagyunk „tavi ország", több hazai versenyző is rendre ott van a legjobbak között a korosztályos futamokon.
Cofidis Sailing Team
Ahogy tavaly, idén is Litkei Csaba kormányozza majd a hajót, Szénási mellett pedig ezúttal Váradi Miklós, Bottyán László és Katrenák Márk foglal helyet a fedélzeten.
2023-ban az Extreme 40 valósággal szárnyalt a vízen: a csapatnak sikerült egy egyéni rekordot összehozni, még úgy is, hogy az eredetileg 9 órára tervezett rajtot elhalasztották az erős, 40 kilométer per órát is meghaladó széllökések miatt. Szénásiék katamaránjának viszont éppen az ehhez hasonló körülmények kedveznek:
Nekünk kifejezetten kedvezett volna a kilenc órás rajt. Ekkora szélben közel 120 kilométert is megtehettünk volna, ami azt jelenti, hogy két óra alatt akár Keszthelyig is lehajózhattunk volna. Ha az eredeti időpontban rajtolunk, nagy valószínűséggel rekordközeli eredményt érünk el
– idézte fel a 2023-as versenyt, de a Cofidis így sem panaszkodhat, hiszen a 2022-es 7 óra 10 perces Fifty-Fifty-rekordot így is jócskán túlszárnyalták:
a Cofidis Sailing Team 6 óra 16 perc alatt ért körbe a tavon.
Cofidis Sailing Team
A csapat természetesen a tavalyihoz hasonló erős szélben reménykedik, ám ember legyen a talpán, aki képes a balatoni szél- és időjárást megjósolni akár pár nappal a Kékszalag kezdete előtt is.
Jelenleg tartós melegfront van, reménykedjünk benne, hogy érkezik valami hideg is, ami egy erősebb szelet hoz majd magával.Szénási ezért sem tudja megunni a magyar tengert, hiszen napról napra új arcát mutatja a vitorlásoknak is. És hogy mi különbözteti meg a Kékszalagot a többi tókerülő világversenytől?
A leghosszabb. A legrégebbi. A legtöbb hajó. Kell ennél több?
– zárta rövidre a kérdést.