Kevés játék, kevés kitalált karakter vívott ki magának olyan jelentős pozíciót, mint Barbara Millicent Roberts, akit elsősorban Barbie-ként ismerünk. De ki is „ő” valójában, és mi lehet a sikerének titka? Esküdt Judit cikke.
Bár az elmúlt évtizedekben láthatóan cseppet sem öregedett, folyamatosan újradefiniálta magát, hogy lépést tartson nemcsak a divattal, hanem a világgal is: az 1959-es, fürdőruhás debütálásától kezdve a 2022-es Balmain X Barbiegenderless uniszex kollekcióig Barbie mindvégig releváns szereplője maradt a popkultúrának. A játék, amelyből már 1 milliárd darabot adott el a Mattel (a cég statisztikája szerint másodpercenként hármat) egy valóságos jelenséggé nőtte ki magát – arculata, megjelenése a szélesebb körű társadalmi és kulturális változásokhoz folyamatosan igazodik.
Barbie és barátai ma már a sokszínűség és elfogadás nagykövetei, tükrözve a modern társadalom valóságát.
Számos divattervezőt, művészt, színészt, rendezőt inspirált már a Barbie-jelenség. Az Oscar-díjas Jennifer Lawrence például egy interjúban arra a kérdésre, hogy saját életének milyen filmzenét választana, azt válaszolta, hogy
Az Aqua Barbie Girl című száma. Mert színésznőként így érzem magam.
Nagybetűs Nő, kis méretben
Az ikonikus baba története Ruth és Elliot Handler nevéhez fűződik, akik egyben a Mattel alapítói is. A házaspár észrevette, hogy lányuk és barátai szívesebben másolják a tinik és felnőttek társasági jeleneteit a papírbabáikkal, mint a „klasszikus” anyai szerepet. Azóta számos tanulmány meg is erősítette, hogy a gyerekek babákat használnak a körülöttük tapasztalt társas interakciók eljátszására, s ezáltal fejlesztik szociális készségeiket.
Amikor a házaspár egy alkalommal Svájcba tett látogatást, a Bild német nyelvű bulvárlapban megragadta a figyelmüket a népszerű komikus karakter, a Bild Lilli baba. Később ő szolgált inspirációként az első háromdimenziós Barbie babához – persze nem egyedül, ugyanis olyan hollywoodi legendákat is „belegyúrtak”, mint Marilyn Monroe vagy Audrey Hepburn.
Csavar a történetben, hogy Bild Lillit eredetileg felnőtteknek szánták, legénybúcsúk kedvelt ajándéka volt, ma pedig már csak egy rég feledésbe merült lábjegyzet.
Ikon születik
Könnyű lenne azt gondolni, hogy az ötlet egyik percről a másikra vált sikertörténetté, ám Handleréknek számos nehézséggel kellett szembenézniük. Többek között azzal, hogy kollegáik szkeptikusak voltak, nem hittek benne hogy egy felnőtt nő kisméretű mása sikerrel járhat a játékpiacon, hiszen erre korábban nem volt példa. Ruth Handler viszont épp ezt a hiányt szeretette volna pótolni.
Végül Barbie 1959-ben debütált az Amerikai Nemzetközi Játékvásáron, s az első évben már 300.000 darabot értékesítettek belőle. A baba sokat köszönhet stylistjának, Carole Spencernek, aki a kezdetektől fogva a legfantasztikusabb öltözeteket álmodta meg számára, de számos ismert tervezőt, illetve divatházat is megihletett a karaktere a Moschinótól kezdve Balmainig.
A játékok társadalmi-kulturális történetében betöltött hangsúlyos szerepét bizonyítja, hogy a párizsi Musée des Arts Décoratifs 2016-ban egy fantasztikus kiállítással tisztelgett az ikonikus babának: mintegy 1500 négyzetméteren helyezték kontextusba „Barbie életét”.
Lehetsz bármi!
A baba első generációjának egyik érdekes tulajdonsága, hogy tekintete alázatosan félrenézett. Míg az évek során számos karriert befutott, Barbie eredeti munkája, munkaköre „tinédzser modell” volt. Fekete-fehér fürdőruhát és fekete sarkú cipőt viselt, majd 1961-ben új külsőt kapott, bubifrizurával.
Abban az időben Jackie Kennedy számított a legnagyobb stílusikonnak, így természetesen az ő alakja is hatással volt Barbie-ra. Még ebben az évben megismerkedett Kennel, és a pár együtt költözött be a Barbie Álomházba. Bár Barbie kapcsolata a feminizmussal árnyalt, azt azonban fontos kiemelni, hogy olyan pályákon is felbukkant, ahol akkoriban ritka volt a női jelenlét:
1968-ban, egy évvel a holdra szállás előtt például Barbie már űrhajós volt, sebész lett 1973-ban – abban az időben, amikor az orvosoknak csak töredéke volt nő –, 1985-ben pedig vezérigazgatóvá avanzsált, hosszú hajat és rózsaszín „power-suit” öltönyt viselt.
Ma már a Barbie szlogenje:
Lehetsz bármi.
Megosztó jelenség
Barbie ugyanakkor a kezdetektől fogva megosztó jelenségnek számít: egyesek számára szőke tincsei és hihetetlenül vékony dereka a fiatal lányoknak küldött rossz üzenetek szimbólumai, mások szerint Barbie valós kreativitást rejt magában. Diadalmenetét számos tiltakozás árnyékolta be, miután néhány nem jól átgondolt innovációs próbálkozás balul sült el.
Az első vita a 60-as években robbant ki, amikor egy bébiszitter verzió debütált. Különféle kiegészítők tartoztak a babához, mint például telefon, babaágy és egy érdekes könyv, „Hogyan fogyjunk le?” címmel. A könyv egyetlen oldalán ez állt: „ne egyél”. Nem meglepő, hogy óriási botrány tört ki ennek következtében. Sokan azt vallották, hogy Barbie rendkívül irreális testalkata rossz hatással van a gyerekek és fiatal nők testképére, önelfogadására, az pedig csak olaj volt a tűzre, amikor Barbie egy mérleget is kapott, és mindössze 110 fontot, azaz alig 50 kg-ot mutatott.
Time
A Time címlapjára felkerülni nem kis érdem, 2016-ban azonban Barbie-nak ez is sikerült. Hogyan? Épp a súlyával: a Mattel ugyanis szakítva a korábban kialakított testképpel, piacra dobott egy teltkarcsú verziót, ahogy egy, a megszokottól magasabb és egy alacsonyabb babát is, azt üzenve ezzel, hogy a szépségideálok változnak.
Jó szándék, rossz üzenet
A 90-es években került az üzletek polcaira Barbie beszélő változata. Előre beprogramozott mondatokat ismételt, többek közt olyanokat, hogy „a matek nehéz” vagy „szeretek vásárolni.” Több csoport azonnal nemtetszését fejezte ki, mivel szerintük a baba azt sugallta a lányoknak, hogy fontosabb szépnek lenni, mint okosnak.
Egy kis körültekintéssel több későbbi hibát is el lehetett volna kerülni. Barbie tinédzser barátnőjének, Midge-nek várandóssága negatív kritikai lavinát indított el, attól tartva, hogy esetleg a tiniket gyermekvállalásra buzdítja. Hasonló incidens volt a kerekesszékes Barbie esete is, ami kiváló példája lehetett volna a való világ sokszínűségének leképezésére, azonban kiderült, hogy nem kompatibilis Barbie Álomházával: a liftbe sehogysem fért be. A jó szándék ellenére a gyerekek így azzal szembesültek, hogy kihívásaik Barbie világában sem találtak megoldásra.
Sok vizet felkavart a számítógépes zseni, Computer Engineer Barbie is – nem maga a figura, hanem a hozzá tartozó füzet miatt. Az egyik lapon ugyanis Barbie két férfi munkatársa felajánlja a segítségét, hogy ők pikk-pakk megoldják a feladatot Barbie helyett, a kislányok kedvence pedig mosolyogva és örömmel fogadja el az ajánlatot. Több, a nők és gyermekek egyenjogúságával foglalkozó szervezet tiltakozott a sztereotípiákkal teletűzdelt történet ellen. Nehéz elhinni, de még az FBI is felfigyelt Barbie-ra, amikor a Mattel videokamerát épített a Barbie Videos változatába. Bár visszaélés nem történt, közleményükben hangsúlyozták, egy esetleges házkutatáskor, mint adatrögzítő eszközt, ezt sem szabad figyelmen kívül hagyni.
Gyűjtői darabok
A fentiek ellenére, illetve azokkal együtt Barbie jóval több mint egy baba. Már nem csak lányoknak, és nem is csak kisgyerekeknek való. A Mattel szerint világszerte több mint 100.000 Barbiebaba-gyűjtő van. A legnagyobb Barbie-gyűjtemény Guinness-rekordjának tulajdonosa Bettina Dorfmann, akinek 2011-ben több mint 15.000 Barbie-ja volt.
Johnny Depp nevét ma főként a nemrég véget ért pere miatt emlegetjük, de egyedülálló Barbie-kollekciója is messze földön híres. Az Ollókezű Edward címszereplője lelkes gyűjtő, számos ritkaság van a tulajdonában. Története szívet melengető: kislányával sokat játszott Barbie babákkal, azoknak különféle hangokat kölcsönzött – így alakította ki az általa játszott szerepeket. Kislánya már rég felnőtt, de a Karib-tenger kalózai sztárja mai napig ragaszkodik gyűjteményéhez.
Hamu és Gyémánt
A legújabb fejezet
Mattel
A Balmain 2022-ben megjelent kollekciója 50 gendersemleges darabot tartalmaz: Olivier Rousteing kreatív igazgató széles vállú, flitteres miniruhákat, pánt nélküli sellőruhákat, selyemszatén öltönyöket tervezett – természetesen a rózsaszín különböző árnyalataiban. A gyűjtemény mellett a Mattel és a Balmain a metaverzumot is megcélozta: a kollekció pár darabjához NFT is készült. A Balmain vezető tervezője gyerekkorában nagyon szeretett Barbie babákkal játszani, de ez anno még gúny tárgyát képezte. Tulajdonképpen számára egyfajta revans is a 2022-es kollaboráció:
Az én kis bosszúm, hogy Barbie beállt a »Balmain-seregembe«. Egy általa ihletett kollekciót készítek, amelyben nincsenek fiú- vagy lányruhák. Szerintem Barbie egy örömteli álomvilágot képvisel. Nincs semmi baj az álommal, de valósítsuk is végre meg az álmot – és ne az 1950-es vagy 1960-as évek álmát, hanem 2022-ét!
Barbie sikere töretlen, amit az is bizonyít, hogy jövőre a mozikba kerül az élőszereplős Barbie-film, nem kisebb A-listás színészek közreműködésével, mint Margot Robbie és Ryan Gosling.
Barbie sikere töretlen, amit az is bizonyít, hogy jövőre a mozikba kerül az élőszereplős Barbie-film, nem kisebb A-listás színészek közreműködésével, mint Margot Robbie és Ryan Gosling.
Szerző: Esküdt Judit