A tudósok figyelmeztettek minket, a pandémia nem oldja meg a klímaválságot.


Még az egyéves koronavírus okozta korlátozások, leállások után is elmondható, hogy az üvegházhatású gázok globális kibocsátása egyre csak növekszik.

A National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) mérései alapján

ma a szén-dioxid-kibocsátás globális szintje magasabb, mint az elmúlt 3,6 millió évben bármikor.

Az éves metánkibocsátás is elérte legnagyobb növekedését. A kiábrándító adatok a világ különböző pontjairól származnak. Együttesen ezek elég komor képet festenek a jövőnkről.

Az üvegházhatású gáz-kibocsátás tavalyi rövid és gyors csökkenése után úgy tűnik, nagyjából visszatértünk oda, ahonnan indultunk. 2020-ban a szén-dioxid-kibocsátás globális felszíni átlaga mutatta az ötödik legnagyobb felszíni növekedést, melyet valaha megfigyeltek a NOAA 63 éves rekordjában.

A világjárvány által kiváltott gazdasági lassulás nélkül a szakértők szerint a tavalyi szén-dioxid-kibocsátás még magasabb lett volna.

"Az emberi tevékenység vezérli a klímaváltozást"

─ nyilatkozta Colm Sweeney, a NOAA megfigyelő laborjának igazgatóhelyettese.

Ahhoz, hogy enyhítsünk a károkon, a fosszilis tüzelőanyagok kibocsátásának a nullához kell közelíteniük. A lehetséges megoldások messze túlmutatnak a rövid távú egyéni felelősségen. Tömeges reformokra lesz szükségünk a gazdaság minden fő ágazatában.

Ha befektetnénk a zöld energiaforrásokba, majd csökkentenénk a fosszilis tüzelőanyagok beruházásait, elkerülhetjük a 0,3 Celsius-fokos felmelegedést 2050-ig.

2020-ban a közlekedési szektor drámai csökkenést mutatott a korlátozott mozgás következtében, a repülés például 75 százalékkal lecsökkent. Ha a repülési ipar holnap teljesen feloszlana, ez csak mintegy 2,5 százalékkal csökkentené az össz-szén-dioxid-kibocsátást.

Tavaly a koronavírus-járvány okozta intézkedések körülbelül 7 százalékkal csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást. Egyes tanulmányok szerint ennek a csökkenésnek csak 10 százaléka volt betudható a légi közlekedés csökkenésének. A klímaváltozás csökkentéséhez tehát nem csak a szállításnak kell megváltoznia.

A villamos energia és a hőtermelés viszont már óriási mértékben hozzájárul a globális felmelegedéshez. Tavaly az áramfogyasztás 15 százalékkal csökkent a lezárások során, a lakossági szektorban pedig kissé nőtt az energiafelhasználás.

A metánkibocsátás emellett további problémát jelent. A metán az állattenyésztés melléktermékeként szabadul fel, de a vizes élőhelyeken, a tőzeges területeken, a mocsarakban és a tundrában lévő szerves anyagok bomlása miatt is felszabadulhat.

Láthattuk, hogy nem elég a szállítás, utazás korlátozása. Nem az a megoldás, hogy az emberek úgy döntenek, ezentúl otthon maradnak ─ kevesebbet vezetnek, kevesebbet repülnek és kevesebbet fogyasztanak ─, mivel kibocsátásunk több mint 71 százalékát 100 nagyvállalat termeli ki.

Az éghajlati válság megoldására tehát nem elegendő egy világjárvány, a vállalatok átstrukturálására lenne igazán nagy szükségünk.

(Forrás: Science Alert)


Friss

Lady Gaga lett a Dom Pérignon legújabb arca

Debütált a Dom Pérignon rosé 2005 limitált kiadású jeroboam palackja, amit nem mást, mint az többszörös Grammy - és Oscar-díjas énekesnő, Lady Gaga tervezett Nicola Formichetti divatigazgatóval.

TOVÁBB OLVASOM ÖSSZEOMLÁS
A figyelmetekbe ajánljuk