Egy fehér-szürke Boeing-repülő.
Egy Boeing 747-es Trent 1000 turbóventilátoros hajtóműve – amelyet a Rolls-Royce gyárt – kizárólag nem-kevert bioüzemanyaggal működött, amely 80%-kal csökkentette a gép szén-dioxid-kibocsátását.

A Rolls-Royce-nak köszönhetően a világ egy lépéssel közelebb kerülhet a tisztább légi közlekedéshez. A vállalat most sikeres tesztrepülést hajtott végre egy Boeing Jumbo repülőgéppel, amely 100 százalékban fenntartható légi üzemanyagot (SAF) használt. A Rolls-Royce szerint a szóban forgó 747-esben egy Trent 1000-es turbóventilátoros hajtómű kizárólag keveretlen SAF-mal működött, míg a másik három RB211-es hajtómű normál sugárhajtóműves üzemanyagot használt . A Boeing technikai támogatást nyújtott, a World Energy pedig az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagot biztosította a repüléshez – írja a RobbReport.

A repülőgép az arizonai Tusconból szállt fel, és alig négy órával később tért vissza a kiindulópontra. A Rolls-Royce szerint a teszt során nem merültek fel műszaki problémák, ami újabb bizonyítéka annak, hogy az SAF életképes alternatívája a fosszilis sugárhajtóművek üzemanyagának , és alkalmas lehet a kereskedelmi felhasználásra.

Az SAF hulladékanyagokból készül, például az éttermekben használt étolajból vagy állati zsírokból. A hulladéklerakók elárasztása helyett az előbb említett felesleges anyagokból fenntartható sugárhajtóanyag készül, amely akár 80 százalékkal csökkenthetii a szén-dioxid-kibocsátást. A bioüzemanyag 90 százalékkal kevesebb részecskét (azt a fehér anyagot, amit az égen látsz) eredményez, és megszünteti a kén-oxidot.

A repülőgépek jelenleg csak a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaggal kevert, legfeljebb 50 százalékos arányú SAF-el való üzemelésre kaptak engedélyt, bár a Rolls-Royce továbbra is támogatja a nem-kevert SAF támogatására irányuló törekvéseket. Sőt, éppen a múlt héten jelentette be a vállalat, hogy 2023-ra az összes Trent motorját 100 százalékig SAF-kompatibilissé kívánja tenni.

Hiszünk a légi közlekedésben, mint a kulturális javakat szolgáló erőben, de azt is felismertük, hogy lépéseket kell tennünk az iparágunk szén-dioxid-mentesítésére. Ez a repülés egy újabb példa az értékláncot átfogó együttműködésre, amivel biztosítani akarjuk, hogy minden repülőgép-technológiai megoldás a helyén legyen, amely lehetővé teszi a 100 százalékos SAF zökkenőmentes bevezetését az iparágunkban

– mondta Simon Burr, a Rolls-Royce polgári repülésért felelős termékfejlesztési és technológiai igazgatója.

A World Energy a világ első (és Amerika egyetlen) SAF-gyártója, amely jelenleg kereskedelmi méretekben képes ilyen típusú üzemanyagot gyártani, bár ez hamarosan megváltozhat. Joe Biden amerikai elnök nemrégiben azt mondta, hogy jelentősen növelni kell az SAF gyártását, és elindította a fenntartható repülőgép-üzemanyaggyártás tervét, amelynek célja, hogy 2030-ig évente 3 milliárd gallon üzemanyagot állítsanak elő. Ez része egy szélesebb körű éghajlatvédelmi tervnek, amelyet a következő hónapokban tesznek közzé.

A figyelmetekbe ajánljuk