A 25-ös jolle flotta története 1925-ig nyúlik vissza. Ekkor építették hazánkban a Német Vitorlás Szövetség régi előírásai alapján az első 25 nm-es wanderjollékat, Méray Horváth Lóránd tervei alapján Budapesten a Mester utcai OLYMPIA RT-ben. (C1 MESTER, C2 VALYII)
Ezek a hajók csak hasonlítottak a későbbi szériahajókhoz, de méreteiben attól eltértek. Rövidebbek, keskenyebbek voltak és gaffos vitorlával, karwel palánkozással épültek.
1929-ben a Vitorlás Szövetség megalakult. Az 1933-as évkönyvében a 25-ös jollék már, mint balatoni hajóosztály szerepeltek és szerepelnek a mai napig.
A 25-ös túrajollék építését 1933-ban kezdték Hankóczy (Benacsek) Jenő tervei alapján. Egyenes árboccal, Füreden a Balatoni Hajóépítő Rt-nél készültek az akkori kor anyagainak megfelelően a megrendelő elvárásainak megfelelő minőségű fából. A tervek alapjául feltehetően az 1929-ben létrehozott 20-as jollenkreuzer szolgált, melynek a Balatonra optimalizált változata a 25-ös túrajolle. A második széria hajói – az 1935-36-os években – már egytől-egyig hajlított (marconi) fa árboccal épültek és a kajüt is változott. 1944-ig összesen 42 egység épült, többségük Balatonfüreden, illetve néhányuk Siófokon, Almádiban, Fenyvesen és Budapesten.
Székely Miklós
A ‘70-es évek közepén két újabb flotta épült a 25-ös jolle osztályba. Siófokon a MAHART hajóépítő műhelyében a Belkereskedelmi Kölcsönző számára fából épült egy 15 egységet számláló flotta. A terveket Országh István készítette, az elkészült egységek a BELKER balatonboglári kölcsönzőjében „szolgáltak”. A másik flotta lassabban, saját erőből épült, magánemberek számára műanyag testtel. A siófoki Pintér Imre hajóács által épített Napsugár nevű fahajóról vette le a sablont a Kenedi konzorcium (Kenedi István, Perjés István, dr. Brandmüller István és dr. Martin János, a PORT LACAJ hajósai). Ebből a sablonból 30 év alatt 36 hajót kentek ki.
Az innovatív megoldás és újító gondolatmenet megalapozta a 25-ös flotta újabb fejlődését. Az első két hajó a mai ZYGÓTA és PILLANGÓ II. voltak, majd jött a FABATKA és még sokan mások. Ezzel egyidőben a háború előtti és utáni fahajók közül több mint 20-at vontak be műanyaggal. A Kenedi konzorcium által épített flotta ősanyja tehát az 1943-as építésű NAPSUGÁR. Ez a hajó a közvetlen kapocs az első és a negyedik flotta között.
Székely Miklós
A 25-ös jollék nem egységesek, felszerelésükre a tulajdonosok korlátozott lehetőségeinek megfelelően volt mód. A star nagyvitorlájának mérete igen közel volt az eredeti terveken szereplő vitorláéhoz. Az élsportolók által „elhasznált” de még igen jó állapotú vitorlákat így kisebb átszabással fel lehetett húzni a 25-ös jollékra. Több alumínium rigg úgy készült, hogy a star vitorlát átszabás nélkül fel lehessen húzni. Ez az oka, hogy a mai napig sok 25-ös vitorláján a star vitorla jelzése, egy 5 ágú vörös csillag szerepel. A ‘90-es évek közepén Tönkő Gábor műhelyében készült el a flotta következő innovációja. Ezek a hajók métereiben azonosak, de formájuk kissé módosított.
Ebből a szériából 8 hajó készült, melyek közül több a mai napig versenyez és szép eredményeket ér el. 2007-ben a sablont újratervezte és ebből a sablonból kerültek ki az osztály leggyorsabb hajói, szám szerint 19 db. Ebben a flottában megtalálhatóak a legmodernebb megoldások, mint például a karbon árboc és a karbon kormány. A 25-ös jolle flotta egy jó példa a fejlődésre az innovációra, és bemutatja, hogy mennyi potenciál rejlik egy a hajótípusban.
A 25-ös flotta korszakai a hajóépítéseknek megfelelően így alakulnak:
- Első a háború előtti fa hajótest egyenes árboccal
- Második a háború utáni fa hajótest görbe árboccal
- Harmadik a 1975-től épült alacsony felszereltségű fahajó a Belkereskedelmi Kölcsönző részére, fa hajótest görbe fa árboccal
- Negyedik a 70-es évektől Kenedi sablonos műanyag testű hajók vegyes árboccal
- Ötödik a T-jolle műhelyben készült műanyag hajók alumínium árboccal
- Hatodik pedig a szintén a T-jolle műhelyben készült újabb sablonból kivetett műanyag testű hajók
De miért is különleges ez a hajó? Miért más vele vitorlázni? Mert sokunknak van szerencséje a mai napig az első szériás hajókkal vitorlázni. Ha nem első szériással, akkor is fahajóval, faárbocossal, Kenedi sablonos hajókkal, Belkeres hajókkal. A legjobb eredményre vágyók T-Jollekkal vitorláznak, fejlesztik a saját hajójukat. De bármelyik típussal is szeljük a hullámokat, megtapasztaljuk a víz közelségét, a természet csodáit és erejét. És minduntalan tapasztaljuk, hogy ezek a hajók mennyire a Balatonra lettek tervezve.
Formájában, kialakításában, technológiai megoldásaiban is teljesen Balaton-kompatibilisek.
Sportos, dolgos hajó, de egyidejűleg stabil is. Változatosan vitorlázható, trapézolható, svertes, aminek köszönhetően sok olyan kikötő is megközelíthetővé válik, ami tőkesúlyos hajók számára elérhetetlen, vagy akár bóján is tárolható az alacsony merülése miatt. Könnyű súlya és nagy vitorlafelülete miatt gyors, ami a versenyben és a túrákon is jól jön. Raumban spinnakerrel éles szélben ⅞-os génoával (vagy fockkal) haladhatunk. A legénység egy szerencsés tagja ekkor trapézon van, testsúlyával stabilizálja a hajót. Valahol a víz és az ég között lebeg, ami garantáltan felszabadító érzés. Ezen felül a kis vízben is könnyen le lehet horgonyozni és rövid sétával elérhetővé válik a hideg sör, fröccs vagy lángos a parton.
Nagyobb versenyeken, mancsaftképzőn pedig összegyűlik a színes flotta a szélrózsa minden irányából, ahol régi barátként üdvözlik egymást a tagok – hiszen mindenki 25-ös, legyen szó régi vagy új tagról, egy a lényeg, megérkezett a csapatba – és egy hideg fröccs kíséretében, egy zsíroskenyér party alatt felmelegítjük a régi sztorikat a versenyekről és a túrákról. Haváriákból, kalandokból, izgalmas verseny sztorikból pedig nincs hiány, a flotta közel 100 éves fennállása alatt jó néhány összegyűlt. Az, ami összeköti a flottát most is, és összekötötte régen is, azok a közös kalandok.
25-ös jolléval vitorlázni ma a Balatonon különleges, egyedi. Nem megszokott és nem mindennapi, mégis sportos, dolgos, praktikus és stílusos.
Cikkhez forrás: 80 éves a Jolle Flotta, írta dr. Gaál Péter, C22 LÁZADÓ, Fonyód Port Lacaj
Szöveg: Cserkuthy Hanna, Csézió C46, Székely Miklós Flottakapitány