​Az elho holland gyárának szélerőműve

Képzelj el egy gyárat, ahol napi szinten 85 000 termék készül, mégsem árt a környezetnek. A balkonládákat és kaspókat ugyanis újrahasznosított műanyagból állítják elő, az áramellátást pedig szélenergia biztosítja. Egy holland cég, az elho tilburgi gyárában jártunk.


Az elho székházához közelítve már messziről feltűnik a hatalmas szélkerék – be sem kell lépnünk a gyár területére, máris sok mindent megtudhatunk a cégről: egyrészt egy ízig-vérig holland márkáról van szó, másrészt fontos számukra a fenntarthatóság és a megújuló energiaforrások használata. És mindez nemcsak a kommunikációjukban és szavak szintjén jelenik meg, hanem a gyártási folyamatokban is: az itt készülő balkonládák, kaspók, öntözőkannák 100%-ban szélenergiával készülnek, és idén már a hozzájuk használt újrahasznosított műanyag aránya elérte a 70%-ot.

Így készülnek az újrahasznosított virágládák

A recepción munkavédelmi cipőket kapunk – amit az itt dolgozók formájuk miatt csak bohóccipőknek hívnak –, és irány a gyártósor! 19 gép zakatol, és dolgozik párhuzamosan: összesen 85 000 termék készül el itt egy nap alatt.

A következő térben megnézhetjük az újrahasznosított műanyagból készített granulátumot, amihez a megfelelő színt hozzákeverik: ebből az alapanyagból készülnek a kaspók és a virágládák.

Továbbsétálva egy hatalmas raktártba érkezünk, ahol több soron keresztül padlótól plafonig kapnak helyet a kész termékek. A következő részen már a szállításra váró csomagok sorakoznak. Innen indulnak útjukra az elho kamionjai: egy évben összesen 10 000-szer parkolnak be ide a teherautók, és töltik meg őket termékekkel.

19 gép dolgozik egész nap ebben a térben - 85 000 terméket készítenek el egy nap

Szélerőmű és méhek a gyár udvarán

A logisztikai terekből a hátsó ajtón egy kis kitérőt teszünk az udvarra. Innen új szögből, még közelebbről láthatjuk a cég saját logójával ellátott szélerőművet, ami hat évvel ezelőtt készült el. A szélkerék a gyár, a raktárhelyiségek és az itt található irodák teljes áramellátását fedezi, ráadásul, ha a számukra szükségesnél több energiát termel, akkor még a közelben fekvő városnak is jut belőle.

A szélkerék mellett a kert közel 2 millió méhecskének ad otthont, akik a természet és a mézkedvelők számára is különösen értékesek. A kaptárokat egy Hollandiában közismert, „szabadúszó" méhész felügyeli. Az elho mézet egyelőre nem értékesítik, de az irodában dolgozók ezt használják a benti teázásokhoz.

Szélerőmű az elho gyárának hátsó kertjében

Út a kaktuszcserepektől egy világmárkáig

Az elho történetének kezdete több mint 50 évvel ezelőttre nyúlik vissza: a családi céget 1964-ben alapította Otto Elderenbosch és Saskia Horstmeier. Az első mérföldkő 1971 volt, amikor egy termesztő 75 000 darab kis, 5 centiméteres átmérőjű kaktuszcserepet rendelt tőlük.

Az elmúlt fél évszázad alatt hatalmas utat jártak be: mostanra 75 országban értékesítik termékeiket. Mivel egy holland márkáról van szó, ezért az egyik legfontosabb piacuk Hollandia – ahol a kisebb-nagyobb városokban sétálva valóban sok elho balkonládát láttunk az erkélyek korlátján. Emellett azonban Németországban, Angliában és más európai és tengerentúli országokban is forgalmaznak nagy mennyiségben elho virágládákat.

1964-ben ez volt az elho első céges autója – most az egyik irodában emlékezteti az itt dolgozókat a kezdetekre

„Adj teret a természetnek!”

A cég mottója „Give room to nature", vagyis „Adj teret a természetnek". Az új technológiák és az urbanizáció hatására folyamatosan változik az életünk. Az elho célja, hogy az emberek ebben a változó világban se veszítsék el a kapcsolatukat a természettel, vagy tanuljanak meg újra kapcsolódni a természethez: vigyék be a növényeket a kertjükbe, erkélyükbe, lakásukba.

Az utóbbi másfél évtizedben pedig a fenntarthatóság és a környezet védelme kiemelten fontos célkitűzésük lett: azóta évről évre nagyobb arányban készülnek újrahasznosított műanyagból a termékeik.

Zöld cég=zöld iroda

Növénytartókat árusító „zöld" márkához zöld iroda is illik. Nemrég újították fel a tilburgi székház irodáit: a tágas terekben dominál a fehér és a pasztell színek, a nagy üvegfelületek – és természetesen mindenhol élő növények díszítik a környezetet.

Végeredmény: a termékek

Végül ne feledkezzünk meg a kézzel fogható végeredményről sem. Az elho legfontosabb termékei a különböző balkonládák és kaspók, de készítenek ültetőasztalt, ültetőkanalat, esővízgyűjtőt, különböző locsolókannákat – vagyis mindent, ami a (városi) kertészkedéshez szükséges.

És miben más egy elho balkonláda? Amellett, hogy újrahasznosított műanyagból, minimális környezeti terheléssel készül, jó minőségű anyagokból állítják össze, jobban ellenáll az UV-sugárzásnak, és így sokkal hosszabb életű mint a piacon elérhető ládák nagy része. A virágládákat saját, rájuk szabott tartóval is beszerezhetjük, amivel biztonságosan és stabilan rögzíthetőek a korlátokra. Az alján pedig öntözőtálca is található, így alulról öntözhetőek a növények: a föld pedig akkor szívja fel a vizet, amikor éppen szüksége van rá.

Kültéri balkonládák és kaspók az elho tilburgi bemutatóterében

Az elho termékei Magyarországon több nagyobb kertészetben és barkácsáruházban megtalálhatóak. Egy idén indult magyar vállalkozás, a Virágzó Balkon webshopjában pedig a különböző színű és méretű elho balkonládákba növényeket is választhatsz, amelyeket beültetnek és a kész balkonládákat házhoz is szállítják.

A figyelmetekbe ajánljuk